Review : Red Dead Redemption 2

Een prequel van Red Dead Redemption van 2010, het verhaal van de criminele cowboy Arthur Morgan.

 

Natuurlijk duurt The Good, the Bad en the Ugly maar een paar uur.

Een kronkelend verhaal van gescheurde loyaliteit en verouderde idealen, het bevat verschillende terugkerende (zij het jongere) personages van zijn voorganger, inclusief een frisse confrontatie met John Marston, die een graag geziene rol speelt in Arthur’s reis.

 

Treurig, melancholisch, groots, het overweldigende verhaal van out-of-the-depth boeven speelt zich af in de achtergrond van een snel veranderend Amerikaans kerngebied in de laatste dagen van de 19e eeuw.

Verhaal:

Arthur Morgan, de hoofdrolspeler van Red Dead Redemption 2, is zo’n outlaw die zijn daden in twijfel trekt.

Hij is een product van deze tijd en wordt beheerst door basisprincipes zoals familie en loyaliteit.

Morgan is misschien grof over de randen, maar is toegewijd aan de bendeleden die hem opgevoed hebben.

Ondanks het feit dat hij het leven op de vlucht lijkt te missen, blijft hij bij Dutch van der Linde, de leider van de bende, en John Marston terugkeerde uit de originele Red Dead Redemption.

Ze moeten zichzelf constand opnieuw vestigen en kunnen het nauwelijks redden, dit zorgt ervoor dat hun geduld iedere keer wordt getest.

Hoe Morgan omgaat met deze moeilijke tijden vormt de crux van het verhaal. Red Dead Redemption 2 richt zich op thema’s als vrijheid en ongecontroleerde macht.

Gameplay

De activiteiten strekken zich uit tot de verbetering van Morgan zelf.

Afhankelijk van je dieet zal hij dikker worden of afvallen, waardoor je sneller en zwakker wordt als je te licht weegt, maar hartiger bent als je te zwaar bent.

Hardlopen, deelnemen aan fysieke activiteiten en het verwijderen van lastige slagen zal uw uithoudingsvermogen, gezondheid en dead eye respectievelijk vergroten.

Vissen met een vriend om zowel je relatie met hen als je kracht te verbeteren, waardoor een beloningscyclus wordt gecreëerd die je en de rest van de wereld voortdurend raakt.

Basis van elke Western, maar met name de sleutel tot Red Dead Redemption 2, zijn de paarden.

Met het “Perma Death” systeem zorgt Rockstar ervoor dat je in Red Dead Redemption 2 wel erg goed voor je geliefde paard dient te zorgen … Dood is dood !

Rockstar heeft in deze prequel een aantal wijzigingen aan paarden aangebracht, waarvan de grootste is dat je paard een individueel dier is dat niet voor eeuwig kan worden voortgebracht als het sterft.

Dat betekent dat je voorzichtig moet zijn tijdens het rijden, er altijd voor moet zorgen dat je genoeg voedsel hebt om de statistieken te herstellen en dat je er een band mee krijgt om ze te verbeteren.

Het resultaat is dat je paard zich speciaal voelt, omdat je de mogelijkheid krijgt om het te benoemen, zijn manen te veranderen en er specifieke uitrusting voor kan kopen.

Dit maakt de dood van een paard des te veel effectiever, omdat je er uren aan hebt besteed om het te laten groeien. Ik was radeloos toen een van mijn paarden werd opgegeten door een alligator in een moeras na een vervelende valstrik, en het is aan Rockstars de eer dat de band met je paard een van de belangrijkste relaties in het spel wordt.

Rockstar heeft voor hun Western-epos op alle mogelijke vlakken ingezet op realisme.

Arthur’s standaard snelheid is een rustige wandelpas, geen sprintje. Een dier villen of een vijand looten triggert een lange animatie, die je niet kunt skippen. Fast-travel is bijna niet te vinden, buiten het nemen van een carriage of trein.

Sommige handelaars zijn uniek en vergen een lange tocht om hen zelfs maar te bereiken.

Arthur bergt z’n grote wapens op aan het zadel van z’n paard en haalt deze er niet weer automatisch uit wanneer je van je paard kruipt.

 

Na een tijdje klikt het systeem wel en begin je het zelfs te appreciëren, maar volledig vlot speelt Red Dead Redemption 2 toch nooit. Je hebt veel tijd en vooral veel geduld nodig.

Het oog voor detail van Rockstar is haast bizar te noemen. Rij door een bos en Arthur zal bukken voor laaghangende takken, loop door de modder of sneeuw en je laat sporen achter precies op de plekken waar jouw voeten, of de hoeven van je paard stonden.

Het klinken als onbenullige dingen, maar het geeft de wereld veel meer diepte en je merkt dat hier heel veel uur in is gestoken.

Karakterontwikkeling

Het verloop van het verhaal is enerverend en staat bol van de memorabele momenten, met richting het einde van de game nog een verrassende plotwending.

Daarnaast verdient de ontwikkeling van de personages zeker aandacht.

Niet alleen Arthurs positie in de bende, maar ook de relaties die je als speler opbouwt met de diverse leden groeit en verandert gaandeweg.

Zonder in details te treden vinden we met name de opbouw van Arthur, John en Sadie goede voorbeelden van hoe karakterontwikkeling er in een verhaal uit kan zien.

De wereld van

Red Dead Redemption zag er soms uit als een schilderij (vooral de lucht), en ook Red Dead Redemption 2 heeft schitterende graphics en bijzonder veel kleine details of environmental storytelling in zijn wereld.

Red Dead Redemption 2 is niet zomaar een videospel, het is een wereld. Als deze paragraaf vol positieve adjectieven of superlatieven staat, is het omdat deze prequel dit verdient.

Je trekt zoals verwacht in deze massieve wereld door verschillende omgevingen, van besneeuwde bergen over grasvlaktes naar moerassen of dorre plaatsen. Je hebt weer hier en daar een typisch westernstadje of een bergdorpje, maar ook modernere plaatsen zoals het mistige en met elektriciteit en trams doorspekte New Orleans-achtige Saint Denis, naast nog een paar heel leuke verrassingen.

Je kan aan Red Dead-fashion doen en je ideale outfit samenstellen uit een ongelooflijk grote hoop verschillende opties, en dan zien hoe de modder of wat bloed eraan blijft hangen.

Dat dit allemaal schitterend overkomt, wordt ook geholpen door de uitermate goede verlichting in het spel.

Van god rays in een bos tot zonsopgangen of straatlichten, het ziet er allemaal prachtig uit.

Dat je ook de camera heel de tijd in first person mode kan zetten of in cinematic mode, is de kers op de taart. De animaties zijn van topkwaliteit, en kunnen je zelfs na veel tientallen uren nog verrassen, zoals wanneer je een show in de grootste stad gaat bekijken. Je kan ten slotte de emoties goed in de gezichten aflezen.

Conclusie

Red Dead Redemption 2 is een beleving. Een beleving die misschien door zijn traagheid niet voor iedereen zal zijn, maar wie volop voor het leven als outlaw in de latere dagen van het Wilde Westen wil gaan, zal hier een schitterend spel vinden.

De controls zijn soms wat onhandig, en hier en daar zal dat je soms frustreren, maar uiteindelijk is het zalig om te spelen.

De wereld is schitterend en zit vol geheimen en details, en dankzij de atmosferische soundtrack waag je je heel gemakkelijk terug in de tijd.

Het verhaal begint, zoals de rest van het spel, traag, maar krijgt gaandeweg wat duwtjes in de rug, en zorgt ervoor dat je echt meeleeft met de personages.

Score :

8,5/10

 

 

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Geverifieerd door MonsterInsights