Review : Far Cry New Dawn

Far Cry: New Dawn is net een paradox.

Aan de ene kant is dat precies wat de serie nodig heeft, een aanzienlijke mechanische shakeup dat leven inblaasd.

Er is hier en daar wat complexiteit. Wrijving, zou je zeggen.

Veel van wat het nu is, is hetzelfde zoals in Far Cry 5, die zich niet zo ver verwijderd van Far Cry 4 of zelfs 3. Maar New Dawn remixed functies of voegt lagen op de top dat dwingt de speler om te gaan met de wereld—en dat werkt.

VERHAAL :

Het is de bewoners van Hope County niet gegund. Waar ze nog niet zo lang geleden met een heuse religieuze sekte moesten afrekenen, werden ze vrijwel meteen daarna ondergronds gedwongen in de nasleep van een nucleaire ontploffing. Je zou denken dat je na zo een harde reset eindelijk tijd zou hebben om alles op je gemakje opnieuw op te bouwen, maar niets blijkt minder waar. Voor je het weet komt de volgende bende gewelddadige gekken de boel op stelten zetten.

Overal in het land valt een agressieve bende waaghalzen binnen om de boel kort en klein te slaan. De Highwaymen – zoals ze zichzelf dopen – staan binnen Hope County onder leiding van The Twins; een tweetal uitermate opvliegende dames die niets liever doen dan een eigen dictatuur, gebaseerd op angst en geweld, op te zetten. De dames mogen dan niet zo gelovig zijn als de antagonist in Far Cry 5, hun aanpak ligt akelig dicht bij die van Joseph Seed. Alle grondstoffen in de regio inpalmen, te pas en te onpas onschuldige burgers gevangen nemen, tegenstanders van hun beleid als voorbeelden ten dode ophangen langs de weg, noem maar op.

GAMEPLAY

Een nieuw aspect in New Dawn is dat outposts nu niet alleen veroverd kunnen worden, maar er een nieuw systeem genaamd Escalation is toegepast. Door alle tegenstanders in een outpost te verslaan wordt het een vriendelijk kamp waar je wapens kunt aanschaffen en voertuigen kunt halen. De leuke nieuwe optie is dat je nu de mogelijkheid hebt om deze outposts te salvagen. Dat houdt in dat je een vast aantal resources krijgt als beloning, waarna de outpost weer reset van veilig naar bezet. Daarmee komen de Highwaymen weer terug met een sterkere verdediging. Versla je opnieuw alle tegenstanders? Dan krijg je een grotere beloning. Weet je een outpost te veroveren zonder dat er alarm geslagen wordt? Dan krijg je meer grondstoffen. Als je dan ook nog alle tegenstanders weet uit te schakelen zonder gezien te zijn, dan krijg je de grootst mogelijke beloning. Met elk hoger niveau van een outpost krijg je moeilijkere tegenstanders om te verslaan en naast de grondstoffen verdien je hiermee ook extra skill points om je vaardigheden te verbeteren.

Een andere nieuwe toevoeging zijn de zogenaamde Expeditions. Deze kun je starten vanuit het menu of vanaf je thuisbasis in Prosperity. Expeditions zijn op zichzelf staande missies waarbij je een pakketje moet vinden en binnen een bepaalde tijd naar een andere locatie op de map moet vluchten om te kunnen ontsnappen met een helikopter. Deze zeven Expeditions spelen zich op uiteenlopende locaties af, van een verlaten pretpark tot een kercentrale. De leukste map vond ik persoonlijk een omgeving in de bayou waarbij een groot vliegtuig is neergestort. Fans van Splinter Cell zullen hier het transportvliegtuig van Third Echelon in herkennen, een hele leuke easter egg is dat je ook het pak van Sam Fisher kunt vrijspelen in die map.

GRAFISCH :

Grafisch is New Dawn een hele kleurrijke game geworden. Toen het spel werd aangekondigd kreeg ik eerst de indruk dat het een grauwe setting zou worden, maar binnen de kortste keren werd duidelijk dat dit qua locatie geen Mad Max zou worden. De dorpjes zijn overwoekerd met planten en bloemen en de bosrijke omgeving is gevuld met mooie kleuren en een groot aanbod aan dieren. Heel af en toe kom je ook dieren tegen die een beetje gemuteerd zijn en wat extra uitdaging bieden maar over het algemeen valt het post-apolyptische thema van New Dawn heel erg mee. Naast het gegeven dat je het verhaal solo kunt doorlopen is het, zoals het bij een goede Far Cry-game de laatste jaren hoort, ook mogelijk om in de coöperatieve modus met een vriend het avontuur aan te gaan.

CONCLUSIE

Far Cry: New Dawn is een leuk vervolg op Far Cry 5, maar ook niet meer dan dat. De game ziet er mooi uit en de toevoeging van crafting is op een leuke manier gedaan, maar het verhaal is redelijk cliché en we krijgen het gevoel alsof het allemaal al eens gedaan is binnen de reeks.

score:

7/10

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Geverifieerd door MonsterInsights