Review : Jak & Daxter Triology
Jak & Daxter maken een unieke terugkeer naar draagbaar niveau in Jak & Daxter Trilogy voor Playstation Vita.
Maak de allereerste avonturen mee in deze HD remake van Naughty Dog, de makers die ons ook Uncharted brachten en de meer recente The Last Of Us.
Intussen zijn Jak & Daxter een icoon geworden en de eerste 3 telgen in de reeks mogen nu ook eens anno 2013 een opfris (lees: HD ) beurt krijgen voor de huidige generatie console
Grafisch:
Een port van een vorige generatie Game naar een huidige gen console gaat meestal niet of soms wel vlot, de beelden zijn bij een doodgewone port nog hetzelfde of breken af door de hogere schermresolutie van een Game.
Jammer genoeg zo ook bij Jak & Daxter Trilogie.
Wat op een Playstation 2 toen top was, is nu eigenlijk wat out of date in grafisch kwaliteit.
Toegeven, dit kom je meestal bij een port wel tegen, maar op een console die HD beelden weet te brengen zie je zijn schoonheid nog ietwat meer aftakelen.
Grafisch ligt de trilogie net op het rand van het aanvaardbare, en we proberen naast de frame drops te kijken.
Blijft speelbaar, ook al stoort ons het wel nogal wat …
De spelwereld is dan aan de andere kant weer wel verrassend gedetailleerd en oogt schitterend aan beide binnen en buitenkant.
Enkel de woestijn ziet er wel wat droog uit en kaal doordat je voertuig geen bandsporen nalaat in het zand.
De wind die is dan weer wel in detail aanwezig en merkbaar aan de oren van Dax die wapperen en de kledij van Jak.
Elk deel in de trilogie is anders:
Waar Jak & Daxter: The Precursor vrolijk speelt door zijn kleurrijke wereld vol leuke figuren, zo heb je dan aan de andere zijde in een donkere en grimmige wereld in een betonnen Haven City.
Met een open wereld gevoel waar je gelijk wanneer je wil in een voertuigen kan stappen en de gevechten meer op vuurwapens berusten dan op knokpartijen, zouden we ons wel een beetje in GTA voelen.
Het 3de deel van Jak & Daxter brengt ons naar een woestijn wereld en Haven City waar je kan rondtoeren en crossen in een voertuig.
Merkbaar dat hier de nadruk meer op vervoeren ligt.
Nauthy Dog zorgt alvast voor dat alle 3 de verhalen mooi aan elkaar sluiten en dat is wel knap gedaan zodat je geen minuut verveeld.
Besturing:
Bij Jak & Daxter : The Precursos Legacy speel je zoals je op de PlayStation 2 toen speelde, met een tal van overschot op de Vita aan toetsen die niet gebruikt worden … geen probleem, liever teveel buttons dan te weinig ten slotte.
Bij Jak & Daxter 2 & 3 komen we dan weer wel toetsen tekort: waar zit die L2 en R2? deze worden vervangen door de Touch pad op de achterzijde die in 4 werd gedeeld.
Geen fysieke toetsen, dus ook een chaotische besturing als je niet weet waar de ene knop start en waar de andere begint.
Tijdens Tutorial wordt dan ook verwezen naar de ontbrekende buttons, in gedachte houden dat deze achteraan bevinden. Een andere manier om in een race een boost te gebruiken was welkom zoals op een smartphone, waar jou actietoets op je scherm verschijnt.
Conclusie:
Een stabielere framerate zou welkom en zijn en ook al van de besturing mee, toch zou hier ook wel een verbetering mogen komen.
Om geen vertekend beeld te krijgen kun je best de klassiekers eerst oprapen en spelen voor je aan de HD versie begint zodat je weet wat we bedoelen.
Dankzij de cross buy kunnen PS3 bezitters ook genieten van de volledige console versie, gratis!
De besturing is hier dan trouw aan zijn voorganger, zonder dat de besturing werd geport en remapt naar een portable versie.
Let wel: save games zijn niet uitwisselbaar of syncroniseerbaar.
Maar zonder al te veel muggenziften over de klein euvels zeg maar geven we toch een
8/10
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.