Review : Immortals – Fenix Rising
Immortals : Fenyx Rising kwam persoonlijk een beetje als een verassing aan, eerder had ik al eens vernomen over een game met goden onder de naam Gods & Monsters….
Het werd stil rond deze titel tot ineens in december deze gereleased werd met een toepasselijke trailer.
Met even weg te zijn geweest van de scene, deden de beelden me al gow denken aan een mix van Zelda en Assassins Creed.
Dit met een leuke slapstick humor dankzij voice over van de goden in de stijl van een komische duo a la Waldorf & Statford , Beavis & Butt-head , kortweg een dynamische duo die elkaar perfect aanvullen in een art of storytelling.
Dankzij een schitterende blend van 2 stijlen komt Ubisoft met een unieke, frisse wind in zijn cataloog tussen de zoveelste Assassins Creed en Tom Clancy Games.
Dit alles met een luchtige cartoon sfeer en lachconische humor.
Verhaal:
Alles speelt zich af op het eiland van Golden Isle, een eiland gemaakt door de griekse goden.
Verschillende delen van het eiland staan garant die telkens opnieuw een streling voor het oog zijn.
Groene valei en bossen van Aphrodite tot zelfs de oorlogszones van Ares , dit allemaal in een visuele pracht.
Maar er is chaos op het eiland, wanneer jij als laatste der mens op de wereld rond dwaalt.
Jij , Fenyx als laatste hoop der mensheid en goden met de steun van de goden in je zijde.
Jij als enigste overlevende die na een zeeslag aanspoelt en voelt dat er iets niet direct in orde is …
De titaan Typhon is losgebroken en heeft elke mens in steen veranderd, de 4 goden die hem wisten op te sluiten werden door hem van zijn krachten berooft en monsters op het eiland losgelaten.
Jij , als laatste mens en laatste hoop der goden dient alle goden terug samen te brengen.
Dit gewapend met tal aan wapens en arsenaal van de goden zoals de vleugels van icarus tot zelfs de krachtige bliksems van Zeus.
Dit alles in de art van storytelling door Prometheus en Zeus die jou als speler het verhaal vertellen zoals het ontwikkeld..
Natuurlijk met de nodige humor in de trend van “hij had groen haar als de kots van Poseidon” tot zelfs wanneer het verhaal aangepast word van een gigantische reus voor je neus tot “neen het was een kleine elf’ dat jou avontuur real time aangepast word alsof het verteld word … je zou denken dat ze er maar op los verzinnen.
Soundtrack:
Al die gekte, humor en verhalen worden geleverd door een schitterende voice acting van niemand anders dan Elias Toufexis, die meer klinkt als Borat …
zijn vreemde accent klikt alsof we teveel de recente 2de film hebben gezien op Amazon Prime…
zijn accent levert voor extra stereotypische sfeer wanneer Prometheus het woord neemt.
Door deze madness komt Immortals : Fenyx Rising ook meer tot zijn recht, alsook de sfeer muziek en heldere audio en soundtrack brengen je ook dieper in het verhaal.
Gameplay:
Met alle pracht en praal op beide visueel en audio, zou je bijna vergeten zelf de Immortals : Fenyx Rising zelf te ervaren als zijn ware en unieke sfeer.
Met een avontuur van tot 30u gameplay, speel je vlotjes door de avonturen van Fenyx.
Beetje per beetje ontgrendel je nieuwe gaven, armour en skills.
In de begin is er de personage creatie die je zo gek mogelijk kan maken, waar achteraf je creatie onder een helm word verstopt … klinkt als Skyrim ? Of vermoedelijk in een oogwenk een grapje naar deze ? Het is alvast geslaagd !
Waar je start als simpele ziel, verdien je al snel de kracht op voorwerpen te doen zweven en verplaatsen, een stevige bijl, zwaard van achilles, de boog van Odysseus, tot zelfs de krachtige vleugels van Icarus die je laat door de hemel zweven.
Stevige upgrade alvast op de vorige godskrachten van Daidolas
Met ook een hommage en eerbetoon aan games als Zelda is er zelfs de mogelijkheid tot fast travel en jou metgezel als Eenhoorn.
Alle elementen uit het oude Griekse komen aan bod en echt leuk word het voor de echte kenners van de mythologie.
Maar overkrachtig ben je ook niet, jou stamina dien je goed in het oog te houden.
Eindeloos muur klimmen kan ervoor zorgen dat wanneer je stamina leegloopt je dan ook je grip verliest en naar beneden valt, of tijdens zwemmen je verdrinkt … jou Stamina is als een uithouding timer die je niet te nonchalant dien te houden en zo jezelf niet te gemakkelijk weet te maken.
Gelukkig kan je deze wel tijdig aanvullen door een rust pauze in te lassen, iets eten, drinken of gewoon upgraden.
Upgrade :
Al die upgrades kosten natuurlijk wel iets, en net zoals in meeste games vind je tal van upgrades in de skilltree waar je jou verdiende skill punten kan inruilen om zo evolutie te krijgen in de groei van je personage.
Upgrades gaande van je wapens tot zelfs je eigen skills.
Tal van uitdagingen op het eiland liggen verborgen in de vorm van puzzels, het is weer een stijl die we herkennen uit een eerder genoemde titel waar deze Immortals : Fenix Rising als eerbetoon aanvoelt.
In de Vault of Tartaros kom je aan het einde van de rit in deze kerker je beloning tegen die jou in een unieke manier weet een belonende gevoel na te laten.
Deze puzzels en uitdagingen in een of andere rijkelijke universum, los van onze aarde zetten je hersens aan het werk om zo bv de zwaard van achilles te verdienen om zo je arsenaal uit te breiden.
Eens je deze wapens hebt verdient kan je deze upgraden of nieuwe skills eraan ontgrendelen in de skill tree.
Grafisch:
Over het kleurenpallet van Immortals: Fenyx Rising mag ook zeker lof nagelaten worden,
Zijn kleurenpalet doe je ergens denken aan een schilderij uit de rembrand periode , acryl kleuren, zachte frisse kleuren, een pallet zoals je kent van Zelda.
De meest lichte kleuren sieren deze Immortals: Fenyx Rising alsof we wandelen in een schilderij uit Robin Williams’ “What Dreams May Come” film productie.
Visueel een streling die geen donkere sfeer nalaten maar je uitnodigen om Immortals : Fenyx RIsing keer op keer hernieuw te beleven .. als het nu is om puzzels op te lossen of gewoon de gigantische open wereld te verkennen of rond te lopen tussen de minotaurus …
Ondertussen breek je hier en daar wat kisten open die bewaakt worden of enkel s ’nachts beschikbaar zijn.
Conclusie :
Ubisoft kwam met een unieke frisse wind in zijn cataloog, toegeven dat er werd gekeken naar Assassins Creed & Zelda als herkenningspunt.. maar geef toe, tegenwoordig leent elke game iets van een ander .. Dead Island leent van Dying Light, of was het omgekeerd .. en tal van andere voordelen .. noem het wat het is : een eerbetoon en invloed van geslaagde game elementen.
Maakt het daardoor een game slechter ? Niet altijd
Maakt het een game beter ? In dit geval als voorbeeld bij Immortals : Fenyx RIsing is het antwoord een volle JA!!
De ingrediënten waren er en Ubisoft heeft er een culinaire potje van gemaakt, een ware gerecht waar je vinger likkend, of tikkend dan van geniet.
Prachtige kleuren, hilarische en entertainende humor, een audio en acting die je spontaan doen lachen en een game die je zonder problemen verder kan uitspelen zonder enig gevoel van herhaling en je blijft verlangen naar het constante afloop van het verhaal in een triple A sausje.
Zelfs op de nieuwe consoles kan je enkel maar denken : “ als dit op Xbox One al zo schitterend is, wat zal het dan zijn op een Series X ?”
Immortals : Fenyx Rising is zonder twijfel het beste geschenk die in december werd gedropt en na al de covid gekte, mogen we toch blij zijn dat nog iets onze gaming jaar goed maakt … Sorry Cyberpunk .. geen steen bedoeld ….
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.