Review : Prince Of Persia – The Lost Crown
Prince of Persia is EIN-DE-LIJK terug, het is dan geen directe vervolg op de 2010 game “Sands Of Time”, maar eerder een spin-off (of zo voel het aan).
Toch is deze een eerste stap in een nieuw leven voor 1 van Ubisofts meest ongelooflijke franchise.
In deze 2D side scrollende game speel je de rol van Sargon, een huurling van de Perzische koningin.
Niet meteen de Prins die je dacht, wel de Prins die je wil.
Hij is 1 van de Immortals die die het koninkrijk beschermt en vecht voor het Perzische rijk.
Verhaal:
Direct worden we in de actie gesmeten, geen tijd voor losse babbels of introductie want jou avontuur begint direct waar de toon al word gezet.
De s strijd tussen het Perzische Rijk en de Kushana uit Centraal Azie.
De Immortals vechten voor hun koninkrijk en na je eerste gevecht met de Kushana generaal start het verhaal na deze proefmaker van de actie.
30 jaar verkeerd Perzië al in droogte, Hongersnood en andere rampen.
Een overwinning is en was broodnodig, maar het geluk is echter van korte duur wanneer prins Ghassan als enigste zoon van Koningin Thomyris word ontvoerd door een trouwe onderdaan.
Sargon en de Immortals zijn de enigste die de prins kunnen terug halen.
Hun missie brengt hun naar de Ancient City of Mount Qaf, beter bekend als de citadel waar alle vreemde zaken gebeuren door een tijdvloek waar alles en iedereen bevroren staat in de tijdstroom.
Gameplay:
Het is niet allemaal volledig gesloten in zijn vrije beweging opzet, deels is The Lost Crown een open wereld waar je de omgeving kan ontdekken, verkennen, je skill toelaat bepaalde zones te betreden…
Een totaal aan 13 locaties staat ter beschikking wanneer je het pad betreed die geen vaste linie weten te geven, zodat je uitgebreid kan verkennen en biomen van Mount Qaf verkrijgt.
Door deze verkenning merk je snel de diversiteit in ontdekkingen.
Gaande van Lore items, collecties en gesprekken met NPC’s die context uit het verhaal duidelijker maken, hints leveren en veel meer tijdens jou zoek en verkentocht.
Je komt al snel te weten dat respawn en valstrikken deel uitmaken van het verhaal en de tijdvloek, en niet zomaar gameplay delen zijn.
Dit allemaal over een 120 Frames per seconde actie !
Progress en evolutie:
Zoals vermeld zal naar mate je verder gaat in Prince Or Persia : The Lost Crown steeds meer skills en eigenschappen bijleren.
Je begint met je trouwe zwaarden die hij zelfs de namen Qays en Layla geeft, waar je standaard aanvallen pleeg, jezelf verdedigd en slide en kickaanvallen mee weet uit te voeren.
Je skills worden uitgebreid al bij de eerste boss waar je het verschil leert tussen gele indicatie in de ogen als defense en rode gloed in de ogen als ontwijkende maneuver ter uitvoering.
Ter uitbreiding vind je in latere stadium een pijl en boog om toe te voegen aan je wapen arsenaal, en een Chakram ( herinner je nog Xena ? indeed hier dachten we ook aan bij het horen van de benaming )
Bij elke boss or mini boss gevecht zal je hun skill weten te verwerven wanneer je hun Athra oppikt.
Deze Athra is een komische energie die in ieder zit en waarmee je ook jou aanvallen kan opbouwen via de beschikbare meterbar.
Uniek is dat in The Lost Crown deze ook een 2 richting gaande effect heeft, do good en deze bar word gevuld maar loop je schade op zal deze dan ook leeg lopen net zoals een health bar.
Wanneer deze vol geladen is beschik je over unieke , speciale skill die je op je tegenstander los laat.
Deze Athra skill kies je zelf aan de legendarische Wak-Wak boom die je vaak ontmoet en kan afgewisseld worden waardoor je telkens tot 2 skills tegelijk met je kan meedragen.
In totaal kan je er 10 verzamelen verdeeld over 3 levels.
De Wak-Wak boom laat je ook toe al jou Athra aanvallen te verbeteren door amuletten uit te kiezen waardoor je elke kant kan uitgaan voor meer Health, langere combo aanvallen, meer schade , betere defense …
Conclusie :
The Lost Crown voelt aan en is eigenlijk beetje ook een spin-off van de echte deal.
Dialogen komen soms gebrekkig over waar je de ene keer amper dialoog over iets krijgt en andere keren een serieus context blok waardoor je deze wil door skippen.
Een balans die ontbreekt.
De keuze om 2 Athra aanvallen in te stellen over een selectie van 3 aanval niveaus die soms geen reactie geven werken ook frustrerend op.
Ook zijn er de bugs die de kop soms opsteken waardoor de map plots breekt tijdens een gevecht of Sargon bevriest en niets doet tijdens een bepaalde dash aanval.
Er zijn geen laadtijden, dus je verliest geen tijd in de actie waardoor je drive word onderbroken, ook wist Ubisoft en de makers een interessant verhaal te presenteren in Prince Of Persia : The Lost Crown.
Al bij al verpest dit de sfeer allemaal niet en is The Lost Crown voor PC ,Playstation 4 en 5 , Xbox One, S , X en Nintendo Switch een aangenaam verdrijf;
Ook na het voltooien van The Lost Crown kan je steeds terug gaan voor een leuke extra.
Score :
8,2/10
Nu beschikbaar op Playstation 4 en 5 , Xbox One, S , X , PC en Nintendo Switch .
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.