Editors Pick Review : Dragons Dogma : Dark Arisen

We hadden er ons niet aan verwacht maar toch heeft Dragon’s Dogma, die vorig jaar in de winkelrekken terecht kwam, onze grootste verwachtingen doen uitkomen.

 

Het werd een schitterende RPG game die natuurlijk wel hier en daar enkele minpunten had maar toch weer met een geweldige gameplay voor ons verwerkt was.

We hadden er niet meer op kunnen hopen maar hoe verheugd waren we toen er de aankondiging werd gedaan van

DRAGON’S DOGMA: DARK ARISEN

Allereerst dachten we van “Dit zal vast wel het einde van de vorige versie opvolgen”, maar wanneer we hier aan begonnen leek hey meer op een relaunch maar wel met enkele

  • Tweaks
  • Bugfixes
  • Uitbreidingen
  • Een gloednieuw gebied onder de naam Bitterblack Isle

Onze hoop ging uit naar een multiplayer om toch samen met vrienden te kunnen spelen maar helaas bleef deze weer uit en dus hopen we zeker voor in de toekomst?

Niet getreurd want toch is dit een volwaardige Role Playing Game die zeker en vast de moeite waard is om te bezitten! De volgende mag zeker niet te lang op zich laten wachten!

Het Verhaal van Dragon’s Dogma:

Je begint jouw ‘strijd’ op Bitterblack Isle, een eiland zo bedrieglijk dat je de donkere entiteit rondom je kan voelen ook al zie je niets!

Vanuit een Dungeon, die ontzettend lang en vol gevaar is, wordt men in deze ruwe wereld van Dragon’s Dogma gegooid. Het kon onmogelijk moeilijker beginnen en dus was het veel vallen en opstaan vanaf het begin. Dit maakte het natuurlijk nog spannender en gaf je de zin om ervoor te gaan en erin te slagen in de voltooien dan deze game.

Weet wel dat het, naargelang je vordert, van bijlange niet makkelijker wordt, integendeel het wordt nog veel zwaarder!

Voor een volhardende speler is dit dus alleen maar een uitdaging met

  • Nieuwe Vijanden
  • Nieuwe voorwerpen
  • Een nieuwe intregerende verhaal

Gameplay:

Ook al is de game van bijlange niet gemakkelijk om te spelen heeft men toch in Dragon’s Dogma zich gericht naar een enorme vrijheid. Zo hebben ze ons alle tijd gegeven die men nodig heeft om het gebied grondig en gemakkelijk te kunnen verkennen. Hierbij kan men de pracht en praal en wonderen van deze gamewereld ontdekken.

Wat er vooral opvallend is qua verandering zijn

  • De nauwe doorgangen
  • Besloten pleintjes
  • Kerkers

De omgeving geeft een ‘leuke’ afwisseling maar dit is daarentegen misschien verkeerd uitgedrukt want je wordt hier wel zwaar op de proef gesteld!

Je legt enorm veel kilometers af, wat kenmerkend is aan elke RPG, maar toch hebben ze eraan gedacht om de verplaatsing wat vlotter te maken met oftewel jouw trouwe rijdier oftewel met een Quick-travel knop waardoor je lange afstanden in slechts enkele seconden kan overbruggen.

Zoals juist vermeld ben je vaak bezig met van de ene locatie naar de andere te gaan ook al zijn de afstanden niet zo groot, toch heb je Ferrystones waarmee onmiddellijk naar een stad kan reizen.

Helaas zijn die Ferrystones niet eeuwigdurend, dus een aanrader blijft om deze enkel in geval van nood te gaan gebruiken.

De gevechten zijn werkelijk intens en zo realistisch op alle vlakken wanneer je een groepje goblins, een reus of andere monsters tegen het lijf loopt. Het staal klieft door de vijanden en verbrand het vlees van hun botten af. De geluiden zijn enorm toepasselijk bij het gevecht alsof je er zelf bij bent. Soms doden ze jou slecht in een paar klappen maar de opwinding en de ‘rush’ die het je geeft doet je vragen naar MEER!

Vrees natuurlijk niet want ze laten ons zeker niet alleen het kwade verslaan. Tijdens het spel wordt je bijgestaan door pawns, kompanen die vanuit een andere dimensie komen en die je vrijwillig en zonder enige tegenspraak dienen tot de dood.

Jijzelf kan één van deze pawns opleiden en trainen. Deze zal ook levelen net zoals jij terwijl de anderen door de computer bestuurd worden en dus geen veranderingen zullen ondergaan zolang jij niet van pawn wisselt en deze ook traint. Een afwisseling en verschillende pawns hebben aan een hoger level kan vaak de doorslag geven tussen overwinnen of verliezen.

Pawns van andere spelers kunnen ook geleend worden omdat sommige een betere uitrusting zullen bezitten of reeds kennis hebben opgedaan over een bepaalde quest.

Natuurlijk zit er wel een klein addertje onder het gras om deze pawns bij jou te dulden. Ze praten je zot en weten wel altijd iets te zeggen hoe raar het ook mag klinken. Volledig nutteloos is hun spraak nu ook weer niet want soms komen ze toch op de proppen met goede hints of wijzen ze een hendel, die een geheime deur kan openen, aan die verborgen zit.

Ben je toch het type dat graag rondneust en zijn tijd neemt dan heb je hier geen probleem mee en zal je met volle teugen genieten van de omgeving waarbij je elke keer weer geconfronteerd wordt met de prachtige grafische achtergrond van de game.

Je bouwt hier dus puur jouw eigen avontuur op en kiest hoe snel en op welke manier je het spel speelt.

Speel jij de quests de ene achter de andere uit en in volgorde of verkies je meer voor een vlotte en willekeurige volglijn, dit blijft volledig jouw eigen keuze!

Klassen:

Zoals praktisch in elke RPG heb je keuze in verschillende klassen. Zo heb je in Dragon’s Dogma:

  • De Mystic Knight

Mystic KnightHij is een meester van het zwaard en magie en brengt verwoestende shade toe aan zijn vijanden op het slagveld met betoverende wapens. Zijn verdediging is dan ook reeds bestand tegen de meeste woeste aanvallen en dit met zijn magische schild.

  • De Magick Archer

Magick ArcherDeze is uitgerust met magische bogen en weeft tovenarij in elk schot die hij uit zijn boog vuurt. Ze concentreren zich en maken er zich zeker van dat ze altijd hun doel raken. Ook zijn hun dolken betoverd waardoor ze een dodelijke klasse zijn voor gevechten op afstand maar ook voor close combat!

  • Assassin

AssassinZij zijn schimmige meesters die in het geniep aanslagen uitvoeren en die allerlei wapens hanteren om de klus zo goed mogelijk te klaren. Hun precisie kan bijna vergeleken worden met chirurgische precisie met blanke wapens tot een beheersing van explosieven en vergiften. Deze Assassin’s zijn werkelijk vijanden waar reden is om hen te vrezen!

  • Sorcerer

SorcererGeschoold in de meest geheimzinnige kunsten implementeren ze de dodelijkste magie in de strijd. Zo roepen ze meteoordouches, massieve ijs spikes op en gebruiken ze dodelijke zwarte kunst om hun doel te vernietigen. Onderschat deze nooit want ze bezitten een geweldige kracht die zeker fataal kan zijn wanneer je heel even niet oplet.

  • Warrior

WarriorMet een voorkeur van brute kracht ten opzichte van subtiliteit zijn de Warriors bekend om het hoofd te bieden in het heetst van de strijd. Ze zijn uitgerust met enorme 2-handige wapens en smijten zich onbevreesd in de strijd om al hun vijanden te verslaan. Hun voorkeur gaat zelfs uit om hun vijanden te verpletteren met een ongelooflijke kracht en daarbij genieten ze van de gruwelijke actie van de schade die ze aanbrengen aan de frontlinie.

  • Mage

MageDe Mage is een meester van elementaire magie en kunnen vuur op vijanden laten regenen. Hun bondgenoten kunnen ze dan weer redden met hun geneeskrachtige vaardigheden.

  • Ranger

RangerGeen ander is dodelijker van veraf dan de Ranger. Uitgerust met een enorme handboog, leveren ze pijlen af van een afstand met een enorme snelheid en ontnemen het leven van vijanden die zich ook maar in de buurt durven vertonen. De Ranger is natuurlijk heel kwetsbaar en dus heeft deze zich voorzien van een dubbele dolk waardoor tegenstanders die zich dichtbij wagen algauw het onderspit zullen delven.

  • Fighter

FighterDe Fighter hanteert een zwaard en schild welke een goede balans biedt tussen aanval en verdediging. Deze zijn cruciaal wanneer men in het heetst van de strijd zit en omringd zijn door vijanden.

  • Strider

StriderBewapend met dubbele dolken en een shortbow maakt Striders heel linke en gevaarlijke tegenstanders. Ze zijn snel en hun precisie is bijna ongeëvenaard. Ook hebben ze vaardigheden in vallen zetten en kunnen ze pijlen op zo een bepaalde manier afvuren waardoor ze de vijand kunnen verwarren en desoriënteren.

Bij elke klas waarmee je speelt verdien je punten waarmee je he rang kan verhogen en nieuwe vaardigheden mee vrijspeelt.

De nieuwe vaardigheden kan je naast je normale aanvallen gebruiken maar kies deze zorgvuldig want je kan er, naast de normale aanvallen, maar 6 bijnemen. Deze kan je een beetje aanvoelen door de samenwerking van Mages met Fighters of andere klassen.

Grafisch:

De grafische spelwereld van Dragon’s Dogma: Dark Arisen is werkelijk iets unieks. Subliem en toch verbluffend opgemaakt krijg je keer op keer een geweldig beeld voorgeschoteld terwijl je verder gaat met het verhaal.

Je vertoeft je in het tijdperk van de ridders en hun simpele nederzettingen en dit doet je denken, indien je daar vaak naar gekeken hebt, aan:

  • Xena
  • Hercules
  • Lord of The Rings
  • En nog veel andere historische films

Bij het dalen van de zon wordt de duisternis verlicht door jouw enige hulp, een lantaarn. Het geeft zo een realistisch gevoel en kan de rillingen op jouw rug laten trillen wanneer je door deze prachtig gemaakte steden loopt.

Af en toe duurt het wat langer om personages te laden maar dit weegt niet op tegen de geweldige gameplay!

Conclusie:

Dragon’s Dogma: Dark Arisen is makkelijk vergelijkbaar met Dark Souls maar heeft zijn kenmerken die het toch unieker maakt.

Een geslaagde RPG die veel variatie inbrengt in de speelstijl met praktisch gezien bijna eindeloze ontdekkingstochten en uitdagende gevechten.

Het verhaal zelf biedt niet veel maar wat er zich rondom afspeelt maakt wel veel goed.

De echte Die Hards van Dragon’s Dogma zullen zich gemakkelijk door de game kunnen bewegen maar wie nieuw is zal gegarandeerd vele uren ronddolen zonder te weten waar ze zijn!

 

Al in al geven wij Dragon’s Dogma: Dark Arisen

7/10

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Geverifieerd door MonsterInsights