EyePet & Friends™ en de Nationale Raad voor Dierenbescherming zetten zich in voor verantwoord huisdierenbezit
Vorig jaar werden meer dan 60 000 honden en katten achtergelaten
Stel je voor: je gaat een mooi klein rotweiler-pupje kopen. Leuk, schattig en oh zo lief… Je brengt hem in je huis, knuffelt hem en laat hem aan jullie allemaal wennen. Het diertje voelt zich geweldig, hij/zij heeft een thuis waar het omringd wordt door liefde…
Plots besef je dat je deze vakantie voor een maand naar Costa Rica gaat met het gezin en helaas kan het diertje niet mee. Het diertje blijkt teveel werk & teveel last.
Laten we het gewoon maar dumpen, het komt wel goed…
NIET dus…!
Zo zijn er vorig jaar 27.465 honden en 33.128 katten binnengebracht in 90 Belgische asielen. Ongeveer de helft van de dieren vindt een nieuwe thuis. De andere helft wordt weer aan de oorspronkelijke eigenaar gegeven, sterft een natuurlijke dood of moet worden geëuthanaseerd omdat ze ziek zijn of er geen nieuwe eigenaar voor wordt gevonden.
Helaas gebeurt dit maar al te vaak. Vaak gaan mensen impulsief een dier aankopen tijdens feestdagen (op vraag van de kinderen/kleinkinderen…). Waarom ook niet? We hebben al vaak gehoord dat huisdieren goed zijn voor de ontwikkeling van kinderen…
Maar jammergenoeg wordt te weinig stilgestaan bij de gevolgen van een huisdier!
We moeten eindelijk eens inzien dat dieren geen speelgoed zijn…
Sony Computer Entertainment België (SCEB) besloot de Nationale Raad voor Dierenbescherming steun te verlenen en te helpen in de sensibilisering hiervan.
Hierbij zou “EyePet & Friends” een goede oplossing bieden. Dankzij de augmented reality-technologie is het een veilig, creatief & interactief spel waarmee je kan genieten van een virtueel huisdier om zo kinderen de leuke dingen die huisdieren met zich meebrengen te laten ervaren.
Marleen Elsen-Verlodt, Vice-voorzitter van de Nationale Raad voor Dierenbescherming (N.R.D.B.) ziet het als volgt: “Wij zijn van mening dat de aanschaf van een huisdier een goed doordachte zaak moet zijn. Het is een levend wezen dat meer dan tien jaar deel zal uitmaken van het gezin. Het is dus belangrijk vooraf een aantal overwegingen in acht te nemen zoals ‘Wat als we op vakantie gaan?’, ‘Kunnen we het dier voldoende aandacht geven?’, … Vandaar dat de NRDB dit initiatief alleen maar kan toejuichen. Het zal kinderen (en volwassenen) helpen om te beseffen wat het betekent een dier op te nemen in het gezin en hoeveel tijd eraan besteed dient te worden.”
“Bij PlayStation® zijn we tevreden dat we met EyePet & Friends kunnen bijdragen tot een bewustmakingscampagne om het achterlaten van huisdieren te voorkomen. We zijn ervan overtuigd dat dit soort games helpen om kinderen gewoonten aan te leren en hen bewust te maken van de verantwoordelijkheid en de plichten die bij een huisdier horen”,
vertelt Ronny Hoekman, marketing directeur van SCEB.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.