Grote storing zorgde afgelopen weekend voor fibercut bij Edpnet
Afgelopen weekend kreeg EDPNET te kampen met een grote storing waardoor klanten uit het oost & Westvlaanderen sinds vrijdagavond 19.30 niet meer online konden.
De storing lag echter niet bij EDPNEt maar bij een toeleverancier.
Een defecte interface-kaart was genoeg om EDPnet klanten uit vlaanderen tot zaterdag avond offline te laten, een probleem die normaal snel opgelost is was het niet dat de kaart die normaal op stock is niet voorraadig was en diende van een andere locatie over te komen.
EDPnet was er dan ook snel bij in beide communicatie en interventie en liet via blog & twitter tal van klanten op de hoogte houden.
alsook werd onderstaande persbericht uitgezonden.
Afgelopen weekend had edpnet te kampen met een grote panne: onze Oost- en West-Vlaamse klanten gingen vrijdagavond omstreeks 19u30 offline, dwz geen internet en telefonie. De outage duurde tot zaterdagavond 18u34.
Wat is er gebeurd
Op vrijdagavond meldde edpnet voor de regio Oost- en West-Vlaanderen het probleem bij de betrokken leverancier om zo de oorzaak te kunnen achterhalen. In afwachting van de feedback van de leverancier is het edpnet netwerk team vrijdagnacht nog ter plaatse gegaan voor verdere controle.
Jammer genoeg bleek het geen eigen edpnet-probleem te zijn (dergelijk probleem is soms veel sneller opgelost omdat er door ons eigen team sneller kan gehandeld worden). Een interface-kaart, die eigendom is van de leverancier, bleek defect te zijn. Vanaf dat moment kon edpnet enkel wachten op de vervanging van die kaart.
Normaal zijn alle vervangbare onderdelen in voorraad. Maar in dit geval bleek de kaart niet meer in voorraad te zijn. De kaart moest van een andere locatie komen.
Begin oktober had edpnet reeds een fiberbreuk voor dezelfde regio. Omdat edpnet uit haar fouten wil leren en dit in de toekomst wou vermijden, hadden wij reeds maatregelen genomen, nl. niet meer afhankelijk zijn van een leverancier en onszelf voorzien van een eigen stukje fiber. Alleen de oplevering van zo een eigen fiber is een werk van lange adem (er gaan al gauw enkele maanden over vooraleer zo een lijn operationeel is).
Edpnet heeft dit weekend de pech gehad om nog maar eens een technisch probleem te moeten ondervinden met de huidige fiber-leverancier. Een ongeluk komt nooit alleen. Maar u als klant was de dupe.
Wij begrijpen uw frustratie ten zeerste en wij excuseren ons voor de ongemakken.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.