Readers Pick: Tekken Tag Tournament 2: dreammatch in de Tekken-universum
Tekken is ontstaan in 1994.
Het is even populair gebleven indien niet populairder sinds zijn debut.
Het is de eerste fighting game dat ook een soort van simulatie is in de vechtsport. Het is een 4-knoppen systeem dat de armen en benen bedienen.
Dus de knoppen stelden de linker arm, rechterarm, de linkerbeen en rechterbeen voor.
Door de jaren heen heeft Tekken dan ook meer varianten in de vechtsport toegevoegd aan hun arsenaal van personages met hun eigen kenmerken en vechtstijlen.
Om er enkele op te noemen:
- Boxen,
- Taekwondo,
- Karate,
- Jeet Kun Do,
- Kungfu,
- Sumo,
- Ninjutsu,
- …
Ondertussen is de reeks al aan zijn 6e titel met 2 ‘fanservice’-games,
hiermee worden Tekken Tag Tournament en Tekken Tag Tournament 2 bedoeld.
Waarom de tag titels fanservice games noemen?
Omdat deze titels ook personages bevatten die in de normale gang van de serie al gestorven moeten zijn of niet meer in andere titels voorkomen.
Zo heb je in TTT2 Jun Kazama, Kunimitsu, Angel, Combot, Ogre, Alex,… en een jonge versie van Heihachi Mishima.
TTT2 is daarom ook de meest complete Tekken in de hele Tekken reeks.
Het is ondertussen al 12 jaar geleden sinds de eerste Tekken Tag Tournament op Playstation 2 en 3 jaar sinds Tekken 6.
Wat is er dan allemaal veranderd?
TTT dateert nog van Playstation 2 dus grafish is het natuurlijk een grote stap vooruit ook vergeleken met de HD-versie die vorig jaar werd uitgebracht met een voorproefje van TTT2,maar spijtig genoeg niet evenarend met T6.
Hoewel deze titel grafisch niet kan evenaren met T6 is deze Tekken de eerste Tekken die 3D support biedt voor 3DTV’s, wat zeker meer dan welkom is voor mensen die van hun 3DTV’s genieten.
Hoewel dit zeker een leuke extra is voor 3DTV bezitters, is de 3D van deze game geen must om van deze game te genieten.
De effecten van 3D zijn bovendien niet ten volle benut, er is slechts dieptezicht toegevoegd van personage en achtergrond, zonder extra camera werk met de bewegingen van de personages wat de 3D ervaring zou verhoogd hebben. Misschien is het ook door de toevoeging van deze 3D support dat dit spel grafisch minder mooi is dan T6. Waar een min is, is ook een plus, dit spel laadt sneller dan T6.
Soundtrack
Muziek van Tekken is uniek en altijd upbeat.
Samen met de effecten en sound van de impact, van de punches en kicks, geeft TTT2 een dynamische ervaring.
Bovendien bekenmerkt Tekken de enigheid van zijn personages door hen gewoon hun eigen taal te spreken.
Als voorbeeld heb je: Leo en Dragunov die Deutsch sprechen in hun intro; Jin, Kazuya, Heihachie hoor je dan Nihongo tijdens hun intro; Wang en Feng Putonghua; Lilly Français; Hwoarang en Beak Hangugeo… en de dieren… dierengeluiden.
Dit is vrij uniek in de beat’em up universum.
Bij de meeste games kan men in de sound option de talen Japans en Engels kiezen. Dit unicum geeft dan wel een raar gevoel wanneer men de personages met elkaar zou horen praten, terwijl ze elkaar perfect verstaan, zoals in cutscenes van T5 en T6.
Spelbesturing
Zoals elk vechtspel is het de bedoeling om de tegenstander uit te schakelen door zijn levensmeter uit te putten met slagen die je uitvoert met jou personage.
Wat TTT en TTT2 uniek maakt in de tag game universe ( Capcom vs series, KOF, DOA) is dat, terwijl er een tag functie is, de character die een tegenstander verslaat de match ook wint, zonder de tag partner ook te moeten verslaan.
In de meeste games moet men alle characters van een tegenstanders team verslaan om een match te winnen, hier is dus 1 van de 2 voldoende.
Dit geeft een andere manier van spelen en tactische omgang.
Zoals in de normale Tekken games heeft TTT2 ook een 4-knoppen systeem dat de armen en benen van de personage bestuurd, maar gezien er nu een tagpartner van te pas komt, heeft dit spel, evenals TTT, een tagtoets om de tagpartner in de ring te laten komen terwijl de andere character de ring verlaat.
De character die niet in de ring bevindt, kan leven bij krijgen naargelang de tijd. Dit is echter alleen rood leven, wat de meest verse schade is.
Buiten de gewone tags en tag throws die al sinds TTT bestaan, zijn natuurlijk nieuwe mechanics bijgekomen.
Nu kan men een tag assault doen waar men met een bounce of een launcher een combo kan doen met de tagpartner.
Dit kan een combo kritisch verlengen, maar vergt wat training om dit goed te kunnen uitvoeren. Rage mode van Tekken 6 is bij dit spel ook aanwezig en kan tot 2 maal activeren, 1e maal bij eerste kritische toestand en als men dan weet te taggen en beland men weer in kritische toestand, dan activeert de rage modus een 2e maal. Rage mode maakt de personage sterker en sneller.
Spelmode
Nieuw is ook de tagcrash, dit is de tagpartner laten inspringen met een aanval om de andere character te redden.
Deze laatste kan enkel uitgevoerd worden in rage mode en brand rood leven weg, dwz dat de rustende character geen leven kan opbouwen.
Deze nieuwe mechanics maken het reeds interessante systeem van Tekken nog tactischer waar strategisch nadenken wel van belang is.
Tekken onderscheidt zich met andere fightinggames door een gevoel van vechtsimulatie door te geven.
Bij andere vechtspellen is het herinneren en correct uitvoeren van moves en combo’s al min of meer een garantie op winst, maar bij Tekken spelen er zich nog andere factoren af. Timing, ritme, ontwijkingen, throws en bij dit spel, tag, factoren die crutiaal zijn om een win te garanderen.
Waarom dit een gevoel van vechtsimulatie geeft ligt niet alleen aan het feit dat de besturing realistischer is dan andere in het fighting genre, maar ook omdat de vechtstijlen goed zijn weergegeven en omdat het blad-steen-schaar gokken van de tegenstanders actie veel dieper gaat.
Basis van elke fighting game is staand blokken voor een hoge en jump aanval en laag blokken voor een lage aanval. Dit is het blad-steen-schaar gokken van aanvallen.
Bij Tekken moet men de ontwijkingen en throws meenemen en bovendien is blijven liggen geen optie. Andere spellen geven soms invincibility na het op de grond belanden, in Tekken is dit zeker niet het geval.
Dit is wat Tekken zo leuk maakt.
Het strategisch plannen van je aanvallen, voorspellen van de acties van de tegenstanders, mogelijkheden uitzoeken om terug te slaan na een ontwijking en een zolang mogelijke combo uit docteren om zoveel mogelijk schade te verrichten.
Dit laatste is dan ook wel een minpunt als men gestraft wordt door een foute inschatting. Door lange combostrings kan een fout fataal aflopen.
Wat deze Tekken Tag Tournament 2 zeker al een extraatje geeft is het feit dat dit de 8e in de hele Tekken universe is.
Bij elk vervolg kon men enkel verbeteringen zien en dit is hoe het moet zijn.
Vervolg games moeten minstens even goed zijn dan de voorganger plus extra’s, moge dit moves zijn of extra personages.
Tekken heeft er altijd in geslaagd om dit te doen door moves bij te creëren, combo’s te verlengen en characters bij te verzinnen met al dan niet een nieuwe vechtstijl.
TTT2 is een game die Tekken fans zeker moeten spelen omdat dit de beste fanservice game is.
Dit is een feit, zie maar naar de gratis updates en dlc’s.
Bij preorder kreeg men 2 extra personages en een Snoop dogg stage, bij de update kreeg men nog eens Slim Bob, Sebastian en Miharu.
In de nabije toekomst komen daar nog bij Unknown, Violet, Angel, Michelle , Kunimitsu, Ogre) en Dr.Bosconovitch.
Er mogen dan enkele klonen tussen zitten, niettemin leuke toevoegingen.
Verdict
- +Snelle actie, dynamische ervaring
- +Laad sneller dan T6
- +Mooie grafics, maar kon mooier. 3D support voor 3DTV
- +Upbeat music en coole soundtracks
- +Meest complete roster in de Tekken serie. Veel variatie.
- -Strenge punishes mogelijk bij een verkeerde actie
- -Moeilijke eindbaas
- -Te veel moves en combo’s om te kunnen onthouden en beheersen…of is dit een +
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.