Review: Assassin’s Creed Unity
Ubisoft heeft reeds veelbelovend werk geleverd met hun hele reeks over de strijd tussen de Assassins en Tempeliers, dit in hun reeks van Assassin’s Creed titels.
Deze strijd laaide opnieuw op in 2 nieuwe titels van Ubisoft die uitkwamen in November 2014
Deze zijn niets minder dan
ASSASSIN’S CREED ROGUE
&
ASSASSIN’S CREED UNITY
Zelf ben ik een enorme fan van de Assassin’s Creed reeks, maar laat ik even eerlijk zijn bij het uitweiden van Assassin’s Creed Unity, waarbij ik enorm verbaasd en dan ook weer teleurgesteld ben in deze titel.
Er was sprake dat Assassin’s Creed III met Connor, waarbij het verhaal zich in Amerika afspeelde slecht gescoord had, maar bij het spelen van Unity snakte ik zelf terug naar die game.
Zo heb ik reeds ervaring gehad met de volgende titels:
- Assassin’s Creed
- Assassin’s Creed II
- Assassin’s Creed Brotherhood
- Assassin’s Creed Revelations
- Assassin’s Creed III
- Assassin’s Creed IV: Black Flag
- Assassin’s Creed Pirates
- Assassin’s Creed Unity
Nog nooit heeft een titel mij zo erg teleurgesteld en wegens de voormalige games gaven we Ubisoft nog de tijd en de voordeel van de twijfel, maar het mocht niet baten.
Hierbij brengen wij dan onze Review die helaas ook misschien een keuze zal geven om geen Assassin’s Creed titels nog te spelen.
INTRO
Assassin’s Creed Unity had veelbelovende beelden, extra’s en gameplay alvorens de game uitkwam.
Zo waren er allerlei bijkomende ‘apps’ om het spel nog uitdagender en geweldiger te maken:
- Assassin’s Creed Initiates
- Assassin’s Creed Companion App
- De game
Het spel kreeg veel positieve kritiek, maar heeft het nooit waargemaakt vanaf de release.
Ubisoft kampte misschien met enorme druk en stress omdat er onverwacht nieuws uitgelekt was dat er een spel in ontwikkeling was (Assassin’s Creed Rogue), maar nog lang niet uitgebracht mocht worden.
Door deze uitgelekte informatie besloot Ubisoft het onmogelijke te doen en beide titels uit te brengen met alle gevolgen die er met zich meegekomen zijn.
Assassins Creed Unity die zo veelbelovend was werd hierdoor aan zijn lot overgelaten (om het zo te formuleren) met
- Bugs
- Non stop updates (die dan soms weer uitgesteld werden en dan ook de problemen niet oploste)
- Companion App die niet naar behoren werkt (en ondertussen helemaal niet meer)
- AC Initiates dat voortdurend ontoegankelijk werd (en nog steeds is)
Kort en bondig kunnen we hierover al zeggen dat Ubisoft beter af geweest zou zijn met slechts 1 game uit te brengen desnoods Rogue en Unity pas later in 2015 uit te brengen!
SINGLEPLAYER
Zoals iedereen weet heeft elke Assassin’s Creed game zijn eigen verhaallijn.
Deze verhaallijn zelf brengt helaas weinig spanning of wat de Assassin’s werkelijk doen met zich mee.
Zo heb je voortdurend wel missies te doen in een totaal van 12 Sequenties, maar loop je van het ene complot in het andere welke zorgt voor een onsamenhangend verhaal.
Hierbij krijg je het gevoel van: “Ok, moet ik nu echt die vorige sequentie nog eens gaan spelen om te weten waarom dit gebeurt?”
Het ene moment is er vrede tussen de Tempeliers en de Assassin’s, dan weer niet en plots werk je samen met de Tempeliers om een persoonlijke Vendetta te kunnen voltooien…
Een complete warboel waarbij ik (zonder zeveren) op het einde van de verhaallijn kon zeggen: “Ik ben er eindelijk van af!”.
MULTIPLAYER
De echte multiplayer heb ik zelf niet gespeeld mits de bovenvermelde problemen die er zich voordeden en heb dus hierdoor geen idee van hoe deze loopt.
Ik vond het geen poging waard omdat ik reeds gefrustreerd genoeg liep met de problemen in Singleplayer en Coöp.
De Coöp was iets nieuws en klonk als muziek in de oren waarbij je samen met je vrienden zou kunnen gamen en missies oplossen: “Oh Joy” (Dat dacht ik althans…)
Helaas liep dit ook in het water door dat je regelmatig minuten lang moest wachten om dan uiteindelijk niemand te kunnen joinen of vinden en wanneer je met je vrienden zelf wou samenspelen was een verbinding niet mogelijk.
Sommige zullen zeggen dat dit aan de internetconnectie kan liggen, maar met allerhande andere games vormt dit geen probleem dus deze kwestie is al uitgesloten.
Een Coöp missie alleen spelen ging dan wel nog waardoor je tenminste verder kon doen in het behalen van 100% van de game.
GAMEPLAY
Als je terugblikt naar de vorige AC games ga je deze gameplay mode echt gaan haten in ACU.
Zo waren de bewegingen van het ene naar het andere gebouw zo onrealistisch en vergezocht dat je in jezelf ging denken van waarmee zijn ze bezig… .
Sommige sprongen waren dan mogelijk en vergelijkende dan weer niet.
De problemen die men vaak tegenkwam waren:
- Afzetten van de muur – Jouw personage weigerde dit meestal.
- Van een dak hoe laag ook afspringen – Praktisch onmogelijk je moest grotendeels afbouwend naar beneden springen
- NPC’s die plots vlak voor u tevoorschijn springen of naar boven stappen uit het niets en op niets
- NPC’s waar je zomaar doorloopt
- Missies die plots niet meer verder gespeeld kunnen worden omdat de volgende locatie niet wordt aangeduid en waardoor je opnieuw moet proberen.
- Muren die je het ene moment niet kan beklimmen en daarna weer wel
- … (Veel te veel om alles op te sommen)
Het vechten tegen NPC’s leek ook meer op lukraak besturen en was allesbehalve geweldig om te ervaren omdat deze ook vol bugs zitten zoals:
- Jouw tegenstander zich plots neerhurkt, jij erop zit te hakken en hem maar niet kunt raken.
- Als je een NPC in een gevecht neerhaalde kon je deze ook niet meteen meer afmaken omdat er nog andere tegenstanders waren
- …
De gameplay was werkelijk een hel om mee te maken en geeft duidelijk aan dat ze er werkelijk beter aan gedaan hadden om het spel nog zeker 1 jaar uit te stellen.
BESTURING
Je kan alvast opmaken dat de besturing niet veelbelovend was als je gelezen hebt wat er bij de gameplay staat.
Zo had je wel de controls om uit te voeren, maar werden ze niet uitgevoerd op sommige momenten ook al had je het commando reeds meermalen gegeven.
De besturing om te vechten was ook rampzalig mits het met de bugs gewoonweg niet reageerde of niets uithaalde.
Kort en bondig was dit een flop.
GRAPHICS
Dit is een punt waar we toch wel positief over kunnen zijn.
De beelden en cutscenes hebben werkelijk een enorme verbetering ondergaan en mogen ze wel trots op zijn.
Deze leveren een meer realistische ervaring, maar wegen helaas niet op tegen alle andere problemen.
CONCLUSSIE
Ubisoft had een waar succes kunnen behalen met deze titel hadden ze er meer tijd in besteed.
De updates die achteraf gebeurden hielpen helaas niet om de problemen te elimineren.
De Companion APP en AC Initiates die ook problemen met zich meebrengen zorgen ervoor dat vele gamers niet eens de mogelijkheid hebben om hun game uit te spelen tot de volle 100% (welke voor de Die-Hard fans een ramp vormt)
Zelf hebben we geprobeerd om contact op te nemen met de Ubisoft Support service, maar daar komt geen enkele reactie op waardoor vele gamers in het niets blijven staren, in de kou blijven staan en dus heel ontevreden zijn.
Tot onze spijt, en dit zelfs na al onze pogingen om dit op te kunnen lossen via Ubisoft Support en door hen tijd te geven heeft het niet mogen baten, moeten wij dan ook onze conclussies trekken en kunnen wij niet langer meer wachten.
UBISOFT hun titel, ASSASSIN’S CREED UNITY krijgt van PLAYR00M.BE een score van
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.