Review : GRID – Autosport
We gaan niet meteen in de herhaling vallen door voor de zoveelste keer bij de een nieuwe editie van Grid te vermelden hoe fenomenaal de Codemasters is bij elke racegame ze uitbrengen, als het nu gaat over Dirt of Grid.
Meningen online waren alvast verschillend over de vorige editie : GRID : Autosport en GRID 2.
Maar nu komt Codemaster toch wel echt met een prachtige editie na eerdere feedback van de fans in acht te nemen.
Zo is er de terugkeer van de Cockpit View en Ravenwest.
Gamemodes :
In de Singleplayer mode speel je zoals het wat cliché is een coureur die graag hogerop de lader wil geraken en ingehuurd word door verschillende teams.
Ravenwest is alvast een interessante mode in de singleplayer.
Verder bestaat de Carrière mode uit 5 disciplines :
- Touring Car :
- Voelt meer aan als een fighting game a la Demolition Derby
- Endurance:
Rij zo zacht en vlot mogelijk om je banden wat te besparen - Open Wheel,
- Tuner
- Street:
Dito zoals Touring, of zo voelt het aan
Elk seizoen bestaat uit een kampioenschap die je kiest uit 1 van de 5 disciplines.
De contracten komen dan snel binnen wanneer diverse teams je vragen om bepaalde doelstellingen te behalen.
Meer doelstellingen, betekenen meer XP!
Haal je deze, dan krijg je enorme porties XP binnen. In elke race kun je ook de nodige
Het brengt een klein strategisch element naar de game, aangezien je hiermee – als je het goed uitvoert, natuurlijk – extra punten kunt pakken.
Gameplay :
Focus legt , zoals de titel het verraad op de Autosport zoals we de richting kennen van Forza,
Ook word de arcade gevoel van GRID 2 achterwege gelaten en voelt GRIDAutosport meer serieus aan en realistischer.
De aandacht ligt dus puur op het genot van rijden, racen en perfect inhalen.
XP verdienen is zoals altijd een sleutel tot het verdienen van verdere succes in GRID: Autosport.
Meer XP = meer unlocken, nieuwe wagens komen dan aan bod met krachtigere PK’s onder de motorkap.
EN per level die je behaalt in disciplines verdien je ook een competitie bij als je op de 3de , 6de of 9de level beland.
In elk geval voldoende om extra variatie te leveren bovenop de ruime variatie die er is.
Codemasters koos erom om bewust je telkens met een andere wagen te laten rijden zodat er geen ééntonigheid ontstaat.
Door de verschillende kampioenschappen te spelen maak je kennis met de diverse wagens.
Je speelt dus telkens voor verschillende teams, maar grote keuze is er niet echt aangezien er maar 3 teams aanwezig zijn:
- Team Kicker,
- Razer Motorsport
- Oakley Motorsport
De wagens daaraan tegen, die zijn talrijk en gemakkelijk te besturen.
Of je nu speelt met een controller of racestuur, de besturing van de wagens reageren zo vlot dat ze slippen wanneer je het echt ziet aankomen : BV: in de modder of overdreven veel water op de weg , of een dirt baantje… situaties die je aanzetten tot wegglijden.
De grotere jongens zijn dan eerder wel meer klevers aan de wegen terwijl de Muscle Cars te moeilijk is om niet ermee te gaan driften.
A.I.
De Artificiële Intelligentie zorgt ervoor dat de computergestuurde personages op je reageren zoals je het liefst wil, ze voelen werkelijk bijna “menselijk” aan.
Agressief en offensief reageren de computer bestuurde tegenstanders op de baan om kost wat kost te winnen.
Maar ook hier weten ze net zoals de menselijke spelers om fouten te maken in hun rijgedrag.
Rem punten missen, slippen, spinnen…op elk moment pure actie!
Pimp My Ride in de garage
Alle wagens zijn natuurlijk overzichtelijk terug te vinden in de garage, en zelfs volledig aanpasbaar.
Grafisch :
Ook al liggen tegenwoordig de grafisch van hedendaagse games hoog en kan je moeilijk blijven verbluffend over de oe’s en wow’s praten van alle pracht en praal, toch gebeurd het wel eens dat de framerate wat hapert en een drop vertoont.
Zeker als er teveel actie tegelijk gebeurd op het scherm, weet de framerate wat spaak te lopen.
Dit is dan ook de enigste momenten, zeldzaam dus thank god !
Schademodel hadden we dan liever wel wat meer uitgebreid gezien : Het oppervlakkigheid van de schade is wel fun om te zien, maar we willen het ook kunnen voelen en onze wagens aan prak kunnen rijden.
Na een schitterende crash hebben we niets meer dan enkele krassen die zelfs de tv rip-of product SmartPen niet eens uit onze wagen zou kunnen verwijderen.
Bumpers die eraf vallen, krassen op de wagen en stukken die half of volledig eraf hangen. Valt allemaal mee. But where is the damage ?!
Conclusie :
GRID: Autosport is op het een schitterende racegame, je mag het draaien en keren zo vaak je wil.
Ok, der zijn een paar minpunten zoals de carrière mode die je niet echt een reden bieden, de schademodel die meer impact mocht leveren en een framerate die soms, zelden tegenwerkt…
Maar als je dan beseft dat je buiten deze punten een brede waaier aan racewagens hebt, tracks en een … 3 teams (laten we dat negeren).
Dan voel je ook dat je met GRID : Autosport terug een betere editie in de handen hebt dan de afgelopen edities.
Het racen werkt schitterend goed met een realistische computer tegenstander, en grafisch ligt de lat ook ontzettend hoog.
Game score laat dan ook een donut na op jou scherm wanneer we driften op de
8/10
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.