Review – I Am Alive
Telkens ik de titel “I Am Alive” hoor, krijg ik een rilling over mijn hele lichaam. Geef toe, de titel alleen al zorgt ervoor dat je toch gaat nadenken over hoe angstaanjagend en indrukwekkend het spel zou kunnen zijn. Want het draait allemaal maar rond één ding: je leeft nog en je moet zien dat je ook blijft leven!
I Am Alive, een nieuwe survivalgame van Ubisoft Shanghai, is sinds kort verkrijgbaar op XBLA voor 1200 points.
Het begint allemaal bij Adam die uitkijkt op een grote, chaotische ruïne die ooit een stad was. Gebouwen zijn ingestort, bruggen zijn afgebroken en alsof dit nog niet geheimzinnig genoeg was, lijkt er een grote stofwolk de stad te omarmen. Hoe het komt dat deze stad verpulverd werd, ‘the event’ genaamd, is een groot raadsel die gedurende het spel langzaam wordt ontrafeld.
Gedurende de hele game gaat Adam op zoek naar zijn vrouw en dochter, waarvan hij gescheiden raakte toen ‘the event’ zich voordeed.
Use your moves wisely
Het moet gezegd worden, zelfs als we niet geweten hadden dat Ubisoft dit game had gemaakt, dan nog hadden we het wel kunnen raden. Het spel leunt gevaarlijk dicht tegen Assassin’s creed en Prince of Persia omdat je ook hier in dit spel merendeel van de tijd klimmend doorbrengt.
Maar…
In I Am Alive ben je gewoon een man die het geluk had ‘the event’ te overleven. Je bent helemaal geen superheld of een 2e Ezio.
Adam heeft een gelimiteerd uithoudingsvermogen, staminavoorraad, die bij lange fysieke inspanningen zakt. Pas als je voeten de stabiele grond raken, zal je stamina terug stijgen.
Wanneer deze volledig is opgebruikt en je hebt je einddoel niet bereikt, dan val je te pletter. Je moet dus zeer goed plannen om bepaalde stukken in de game tot een goed einde te brengen. Dit zorgt zeker voor extra spanning.
Een spelletje blufpoker.
Het spreekt voor zich dat bij een apocalypse voedsel en medicijnen schaars zijn. Iedereen zal dan ook zijn uiterste best doen om de dingen die hij wel heeft, te beschermen.
De mensen die je dan ontmoet in het spel, zullen je dan ook vaak aanzien als een concurrent en zullen er alles aan doen om jou zo snel mogelijk uit de weg te ruimen.
Bij het begin van de game heb je een machete en een pistool. Gamers die dachten zich een weg te banen door het landschap en daarbij te schieten op alles dat beweegt, think again… Net zoals de medicijnen en het voedsel, zijn ook kogels heel schaars. Denk dus heel goed na voor je een schot lost…
Als je dan toch geen kogels bij de hand hebt en je ontmoet een bende, kan je nog steeds bluffen en hopen dat ze erin trappen. Als je opzet slaagt, zullen ze de wapens laten vallen en figuurlijk de witte vlag omhoog houden.
Dit is het moment waarop jij beslist wat er met hun leven gebeurt. Weer een concurrent minder of voel je sympathie en laat je ze gaan?
Maar wees steeds op je hoede! Zodra je je pistool laat zakken, vergeten ze stante pede dat je een pistool hebt en vallen je alsnog aan.
We beginnen gewoon wel eens opnieuw…
Het moet gezegd worden dat je elke move heel goed moet overwegen. Als je faalt in je opzet en je verliest daarbij je leven, dan kan je inderdaad, zoals elk spel, opnieuw beginnen vanaf een bepaalde checkpoint.
MAAR…
Dit is niet ongelimiteerd. Je bent steeds in het bezit van enkele pogingen.
Als je missies afgewerkt hebt of wanneer je een hulpbehoevende helpt, krijg je pogingen bij.
Zijn je pogingen echter opgebruikt? Dan moet je de hele missie opnieuw spelen.
Dit is eerder vervelend te noemen, maar het zal er wel voor zorgen dat je des te harder je best doet!
Alleen positieve punten?
Helaas zijn er niet enkel positieve puntjes… Mijn vocabulair aan scheldwoorden op bepaalde ogenblikken in de game bleek extreem groot te zijn.
Het grootste minpuntje is de besturing bij het klimmen. Als je aan een horizontale balk bengelt en je wil overgaan naar een vertikale buis, heeft het spel daar problemen mee. Adam weet niet goed wat je wil, wat dan resulteert in een hoop heen-en-weer gebengel. Dit zorgt er dan weer voor dat je stamina wordt verkwist. Dit op zich zorgt al voor wat frustraties, maar het feit dat je dan te pletter valt omdat je stamina op is, is de spreekwoordelijke druppel…
Nog een minpuntje is het zoekwerk op bepaalde plaatsen in het spel. Soms is het te donker of is de stofwolk te dik waardoor je echt heel lang moet zoeken om de weg te vinden. Het moet er ook op gewezen worden dat bij het stappen door een stofwolk je stamina daalt. Deze stamina zal blijven dalen tot je terug boven de stofwolk bent. Als je dan te lang moet zoeken… Inderdaad, dan mag je hopen dat je nog extra pogingen bezit!
De grootste sterkte aan dit spel is volgens ons de omgeving en de sfeer in de game. De hele game speelt zich af in een zwart-witte omgeving zonder teveel kleuren. Veel mensen hebben hier problemen mee en zeggen al snel dat de graphics niet aan de verwachtingen voldoen.
Nu, beste mensen, wij noemen dit juist de sterkste kant van het spel! Hoe kan een fleurige, kleurige omgeving nu de juiste sfeer geven…? De stad is volledig verwoest, niemand weet precies wat er is gebeurd… Het geheimzinnige aspect van een kleurloze omgeving leek ons de perfecte zet van Ubisoft!
Algemene beoordeling.
Wij geven dit spel een 8/10.
Ubisoft is er weer met glans in geslaagd het spel een perfecte sfeer mee te geven dankzij de niet-kleurrijke omgeving maar ook dankzij de muziek die de beelden begeleid. Een perfecte harmonie die de suspense des te groter maakt!
De uitdrukking “less is more” werd dan ook goed geïnterpreteerd door Ubisoft bij het ontwerpen van dit spel. Het was een plezier dit spel te spelen en is zeker een aanrader!
Trailer
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.