Review : Mass Effect 3

In 2007 verscheen Mass Effect op de Xbox 360 dat werd ontwikkeld door BioWare (Dragon Age, Baldur’s Gate en Star Wars: The Old Republic).
Dit was het begin van een nieuw tijdperk: Het gevecht niet alleen voor het bestaan van de mensheid maar ook van het hele universum.
Zo leerden we Commander Shepard kennen die het voortbestaan van alles moest verzekeren door de reapers te verslaan. De Reapers (oud ras) dat eens in de 50 000 jaar tevoorschijn komt om al het leven uit het heelal te verwijderen.
Recente verdwijnen van kolonies zette Shepard aan om dit te gaan onderzoeken en zo rekruteert hij verschillende bondgenoten om zo een gespecialiseerd team te kunnen samenstellen om de reapers te verslaan.

 

Op voorhand wist iedereen dat dit het laatste hoofdstuk zal zijn in deze Shepard-trilogie. Mass Effect is meer dan een sciencefictionrollenspel en shooter, het  omvat een episch avontuur met een enorme universum dat zich moeiteloos kan meten met Star Wars.

Bij de laatste dlc van Mass Effect 2 konden we zien hoe Shepard een aantal acties heeft moeten doen die niet volgens het boekje waren. Hierdoor werd zijn titel van Commander hem ontnomen. De Council, hoog bestuur van het universum, is nog niet zeker van het komende gevaar van de Reapers maar hier komt snel verandering bij als aarde onder vuur genomen word.

Na enkele uren krijg je al snel de vrijheid in eigen handen om het universum te gaan ontdekken. Je kunt diverse sidequests oppikken in de Citadel  maar niemand verplicht je deze te gaan uitvoeren maar toch… waarom zou je jezelf van deze Mass effect ervaring beroven? Tal van sidequests geven je nogthans de kans om … ja juist strijdmacht te verzamelen want deze zal je uiteindelijk nodig hebben om het tot een goed eind te brengen. Zo kan je je totale kracht zien bij je War Assets. Een indicatie meter richting het beste einde zeg maar.

Een serieuze verbetering ten opzichte van Mass Effect 2 is het scannen van de planeten. Vroeger kon je diverse planeten bezoeken en pods lanceren om zo credits en resources te verzamelen. Dit zorgde ervoor dat je soms lang op zoek was naar resources en planeten scannen, op zich niets mis mee maar het stak snel tegen. Nu gaat dit sneller, je scant per stelsel indien je binnen het bereik van je pulse iets vind word dit aangeduid op de map en dit levert dan fuel (schip), credits of oude relikwieën maar de Reapers nemen dit signaal ook op. Onderaan kan je een balkje zien met Reaper awareness en zodra dit balkje vol is (te veel signalen zenden) duiken er uit het niets Reaperschepen op en dien je zo snel mogelijk de Normandy uit het stelsel te loodsen. Deze reaperschepen verdwijnen gelukkig als je een missie tot een goed eind hebt gebracht.

Naast alle dialogen en zoeklocaties met je schip kun je natuurlijk ook weer diverse planeten bezoeken voor je quests. Hier heb je de vrije keuze in het samenstellen van je crew en de nodige upgrades van hun speciale krachten, wat je zeker zult nodig hebben. Hierna kan je ieder teamlid zijn wapens nog configureren met maximum van 2 weapon mods (meer schade, accurater, armor damage,…) echter hoe meer wapens je equipt hoe meer gewicht je moet meezeulen en hoe trager je power recharge gaat.

Keuzes zal je moeten maken want ga je nu met het verstand op 0 en gewoon de vijand bestormen en je powers te gaan gebruiken, of ben je liever strategischer? Je vijand op afstand scopen met een headshot terwijl je allies de overige vijanden in een statisch veld opzuigen. Sommige vijanden zijn beschermt met barriers, shields en armor en moet je dus zorgvuldig je powers gaan gebruiken voordat je ze effectief schade kunt aanrichten.

Tijdens het spel zal je heel wat tijd doorbrengen met het praten met NPC’s om informatie te verzamelen, bondgenoten of sidequests. Hier is de keuze van je antwoorden essentieel want een verkeerd antwoord kan tot een verlies van een sterke bondgenoot leiden of nog erger de dood van bepaalde speler waar je net een band hebt mee opgebouwde door de mass effect triologie.

Een nieuwe toevoeging is het multiplayer aspect. Het gaat hierbij om co-opmissies waarbij je zelf je ras en klasse kunt kiezen. In totaal kan je met 4 spelers tegelijk de strijd aan gaan tegen horden van vijanden, vergelijkbaar met de Horde mode van Gears of War 3. Naast het overleven van deze vijandelijke golven zul je ook secondaire taken hebben zoals het veiligstellen van datapackages of het verdedigen van allies. Na de 11de golf moeten alle spelers zich terugtrekken naar de originele landing en voor een bepaalde tijd te overleven tot de evacuatie er is.

Deze missies kunnen gespeeld worden op 3 verschillende moeilijkheidsgraden nl: brons, zilver en goud. Hoe hoger deze graad, hoe hoger de credits dat je ontvangt achteraf. BioWare heeft deze multiplayer ontworpen dat het eveneens invloed zal hebben op je singleplayer. Het winnen van missies zorgt ervoor dat je ‘War assests’ stijgen maar het is zeker geen must om de singleplayer te voltooien.

Dankzij de Unreal 3-engine hebben de ontwikkelaars een universum weten te creëren om u tegen te zeggen. Iedere planeet komt tot leven met zijn eigen landschappen, kenmerken en details blazen je torenhoog omver. De omgevingsvariabelen en de terreur die de Reapers met zich meebrengen zorgen voor een meeslepend verhaal dat ieder mens zal aangrijpen.

Voel je je geroepen om het universum te redden van dreigende krachten en bondgenoten te verzamelen in een spectaculaire speelomgeving verweven in een epische shooter rollenspel dan is Mass Effect zeker een must voor iedere gamer!

Score: 9.5/10

Pro’s

Meeslepend verhaal

Grafische details

Voice acting

Link tussen multiplayer en singleplayer wat het plezier en de duur verlengt

Importeerbare savegames van de vorige delen

Contra’s

Mini games niet zo spannend

2x vast gelopen tijdens het spelen

 

One thought on “Review : Mass Effect 3

  • no use 4 a name
    21/05/2012 at 23:16

    strakke review ^_^

Comments are closed.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Geverifieerd door MonsterInsights