Review : Murdered : Soul Suspect
Met al die reeksen op Tv zoals CSI , NCIS , Cold Case , Perception (aanrader !) en anderen, is het een ware plezier om vanachter het scherm zich in te leven in de personages terwijl ze de zaak oplossen.
We voelen ons allen als een Sherlock Holmes wanneer alle puzzelstukken samen op zijn plaats vallen.
Een jaar geleden kondigde Square Enix als nieuwe Titel ” Murdered : Soul Suspect” aan, een frisse wind in een keuze aan franchise games was meer dan welkom.
Geen zoveelste shooter , sportgame of sequel zoals we van de meesten elk jaar mogen verwachten,
Maar een frisse, nieuwe titel !
Concept klinkt simpel : Als dode detective onderzoek je jou eigen moord.
Eerste indruk was een gelijkenis naar de film “Ghost” met Patrick Swayze ( word vermoord en dwaalt als geest rond om de moordenaar te vinden )
Verhaal :
Ronan O’Connor heeft echter spijtig genoeg zo’n dergelijk lot , wanneer hij “The Bell Killer” op het spoor is.
Na een woeste worsteling word hij door de serie moordenaar door het raam gezwierd van 4 verdiepingen hoog.
Ronan , als geest ziet zichzelf liggen en probeert terug in zijn lichaam te krijgen, wat hem bijna lukt tot de “Bell Killer” aan zijn voeten verschijnt en er anders over beslist met enkele gaten door Ronan te jagen.
Geen getuigen, geen lichaam en een onopgeloste zaak met de Bell Killer op de vlucht.
Genoeg redenen voor een “Unfinished Bussines”
Ronan gaat dan op zoek naar de reden waarom hij op die plaats aanwezig was , gezien zijn geheugen wat fuzzy is.
Zijn onderzoek brengt hem tot een kerk, in een zoektocht naar vermist meisje : ” Joy” die getuige is van de moord on Ronan.
Joy’s moeder is eveneens vermist, die zelf onderzoek deed naar de Bell Killer.
Langzaam komen alle puzzelstukken op zijn plaats.
Gameplay :
Nu denk je vast “een crime game ? Dit zal wel een “L.A. Noire” herhaling zijn ?
Niet echt , ook al is het zoeken naar aanwijzingen aanwezig om door te gaan naar de volgende stap , Toch is Murdered : Soul Suspect iets meer dan zomaar “zaak oplossen”.
Met een heldere hoofd trachten we de belangrijkste moord van onze leven te onderzoeken,
Als geest kun je namelijk mensen overnemen om vervolgens afhankelijk van persoon tot persoon, hun gedachten te lezen, beïnvloeden, rondkijken door hun ogen of gewoon meeluisteren in een gesprek,
Zo spring je van de ene lichaam naar de andere om de eerste aanwijzingen te vinden,
Een teller geeft aan hoeveel aanwijzingen er zich in de buurt bevinden.
Als Geest loop je vrij rond in de wereld van levenden en je zou denken dat je net als Casper gewoon door alle muren heen kan lopen, Niet echt dus …
Ook al is de ruimte om te wandelen er ontzettend vrij , vaak kom je Objecten tegen met een Blauwe gloed.
Een jonge meid met de bevallige naam “Abigail” die in de geestenrijk ronddwaalt geeft je alvast een snelle bootcampsessie in de nodige uitleg hoe en wat er werkt in de geestenwereld.
De Blauwe objecten zijn namelijk objecten die geplaatst werden door de geesten ( makers van de game dus 😉 ) om het je niet te gemakkelijk te maken.
Alsook zomaar binnen wandelen in een huis is pas mogelijk op uitnodiging : Een gesloten deur is een gesloten deur, zelfs voor een geest.
De enige manier binnen is via een opening , een deur die letterlijk open staat of een raam … of snel met iemand meeglippen naar binnen.
Tijdens je onderzoek bekom je naar mate je succes een hogere rating.
- Hogere rating levert je een 3 badges op,
- Na 2 fouten verdien je maar 1 badge.
- Lager dan 1 Badge ga je verder niet.
De vrijheid van rond te dwalen in Salem is niet volledig vrij, Je kan lopen waar je wil , maar er zijn grenzen zodat je niet in gebieden komt waar je later nog iets te zoeken hebt.
Wanneer je zich aan de grens bevind word je terug gezonden naar de punt van begin (in de level )
En de meeste huizen kan je niet binnen .. het is dan ook geen GTA-achtige game, teveel afdwalen zou de kans verhogen op een afzwakking van de spelervaring.
Linair is Murdered : Soul Suspect zeker niet , gezien je niet op een rollercoaster parkoers bevind.
De wereld van Salem is ruim uitnodigend om de omgeving en de diep integreerde geschiedenis van Salem weten te vertellen aan de hand van gedenkplaten en side missies die een nieuwe verhaal vertellen over desbetreffende geesten waarover de missie gaat.
Speelduur :
Totaal zijn we toch een 6u zoet met Murdered : Soul Suspect ,
Doe je alle Side missies erboven op, afhankelijk van je tempo : dan zit je tegen een paar uurtjes extra plezier.
Moeilijkheid :
De moeilijkheidsgraad van Murdered : Soul Suspect is nog om te zeggen : ” Cava” ( op zijn Frans 😉 ) .
Geen te hoge moeilijkheidsgraad die de plezier verknald en vaak worden we ook geboycot door demonen uit de onderwereld die zomaar zonder reden jou willen.
Ze hebben gewoon een honger naar je ziel en vandaag sta jij blijkbaar op het menu.
Ze zullen je achtervolgen wanneer ze je spotten en gezien we geen wapens dragen is onze enigste antwoord op de manier zoals Gandalf zou zeggen : “ Run, You fool !”
Demonen zijn wel neer te halen als jij ze eerst kan benaderen zonder gezien te worden en ze te executeren.
Grafisch :
Grafisch is er zeker geen klagen over Murdered : Soul Suspect !
Wij speelden de game op Current gen : Xbox 360 en konden al genieten schitterende beelden die in hoge textuur werden geknald op onze scherm.
Badend in de sfeer van een grimmige stad als Salem , snuiven we de historiek op tijdens de vele side missies.
Geen saaie of “dode” boel in Salem en voldoende praal om de knikkers in je hoofd de kost te geven.
Good job Sqaure Enix & Airtight Games !
De wereld zit vol Near Person Contacts en elke detail werd verfijnd uitgewerkt.
Soundtrack :
De Stemacteurs & Actrices leveren een prachtig werk af , zonder enige vorm van Donut eating clichè na te laten.
O’Connor heeft een typische stem met een old skool sigarettepeuk over de lippen-look zoals de cult detectives
Joy, de jonge meid die O’Connor regelmatig helpt met de nodige sarcasme weet ook perfect in het plaatje te passen.
Zet je toestel of Surround wel lekker hard want de roep der geschreeuw van de demonen gieren letterlijk door het lijf en voegen extra waarde aan de sfeer toe.
Conclusie :
De Frisse wind hebben we inderdaad gekregen met Murdered : Soul Suspect, De lat ligt niet te hoog en er is een aangename variatie in de omgeving.
Side missies en verhaallijn geven een totale duur van minimum 6u.
Ook de setting en de stad Salem passen perfect in de sfeer van Murderd : Soul Suspect.
Qua vrijheid ben je beperkt , maar toch is er voldoende beweging om de setting te bewonderen.
Ook naar de verhaal toe weet deze ons sterk te boeien waardoor je geneigd bent de game in 1 sleur af te werken.
Enigste nadeel is dat het zoeken naar aanwijzingen je soms wel in de schoot worden gesmeten, waardoor de uitdaging een stuk lager ligt.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.