Review – Starcraft 2: Heart of the Swarm
Als eerste uitbreiding bij de opvolging van Starcraft II: Wings of Liberty (2010), wat als een waar succes op de markt verkocht werdt, hebben we, waar veel van verwacht werdt kunnen genieten van het nieuwe exemplaar gemaakt door Blizzard:
Starcraft II: HEART OF THE SWARM
Op het einde van de vorige Starcraft speelden we als JIM RAYNOR met zijn rebellen die het ‘Terran‘ leger vormde en zo de zerg moesten verslaan en het opnemen tegen de Queen of Blades – Sarah Kerrigan. Nu dit keer spelen we dus als de Queen of Blades – Sarah Kerrigan en de Zerg besmetting.
Multiplayer
Qua multiplayer is er niet al te veel veranderd. Het is nog steeds dat gamers tegen elkaar kunnen spelen in verschillende modes maar grotendeels gaat de multiplayer nog gaan over de creativiteit, het ontwikkelingsvermogen, enz… van de gamers zelf die arcade games hiervoor maken naar eigen kunnen. Ook blijft hierbij de gameplay grotendeels hetzelfde al heeft Blizzard er wel voor gezorgd dat hotkeys nu zichtbaar zijn tijdens de game zonder ergens te moeten gaan hoveren met de muis.
Er zijn wel enkele nieuwe units ingebracht en een paar wijzigingen in het script om een evenwicht te behouden in het algemen machtsvacuüm. Zo was in de beta enkele units genoeg om andere rassen te overheersen.
Single Player
Gamers zijn natuurlijk niet alleen bekoord met een multiplayer een single player blijft natuurlijk een hoofdzaak voor de populariteit in een game. Hierbij heeft Blizzard, waar ze zo geliefd om zijn, weer een overtuigend geweldige Single player toegepast met een gezonde dosis humor en natuurlijk actie naar hoe jij het spel leid!
Het verhaal wordt op zo’n geweldige en intrigerende manier ontrafelt dat je gaat smachten naar meer! Natuurlijk zouden we jullie met alle plezier meer vertellen over dit overdonderend verhaal maar hiermee zouden we dan de pret bederven voor degene die het spel nog niet hebben of nog niet gespeeld hebben en dit zou natuurlijk de fun en spanning in het verhaal van Starcraft II afbreken. Ook al is het een fascinerend spel dat men meerdere malen wilt uitspelen, is toch die allereerste ontmoeting en ervaring een One Of A Kind experience die je zelf allereerst moeten ondervinden. (Indien naar gevraagd willen je gerust een glimpje doorsturen van de single player missies, dit kan door een reactie achter te laten en wij reageren gegarandeerd eventueel wel een mogelijkheid tot contact achterlaten).
De manier om door het spel te gaan is vrijwel hetzelfde gebleven als bij Starcraft II: Wings of Liberty waarbij de gamer dus niet via missies een opvolgende verhaallijn heeft en dus keuze kan maken uit welke missie en op welke planeet, op het melkweg kaartscherm, ze de volgende willen voltooien. De verhaallijn zelf wordt zichtbaar door een aantal dialogen die je zult zien tussen personages, de opdrachten die er gegeven worden, de relaties tussen bepaalde personages en het overkoepelende plot dat stilaan duidelijkheid wordt. Indien je net als ik werkelijk interesse hebt over het verhaal en niet speciaal de gameplay maar toch de game speelt voor het plezier en de spanning om te weten hoe het gaat aflopen, dan kan ik je garanderen dat Blizzard werkelijk hun best gedaan heeft en het de moeite waard is om deze game, Starcraft II: Heart of the Swarm, aan jouw collectie toe te voegen.
Keuzes die men moest maken in bepaalde dialogen hadden weinig effect over het algemene verhaal, hier en daar veranderde er hierdoor wel iets bij een andere dialoog maar niet om te zeggen dat het de gameplay groots heeft beinvloed. Er is maar een kleine migraties die dan gebeurt in de gespreken van andere dialogen.
Graphics
Bij het maken van de game Starcraft II: Heart of the Swarm is het goed opmerkbaar dat de stijl werkelijk toegekend is aan Blizzard. De grafische beelden zijn scherp en goed uitgetekend maar ze hebben niet al te veel verschil aan de vorige Wings of Liberty. De meest opmerkbare verandering aan de graphics is dat ze qua textuur gladder opgebouwd zijn.
Persoonlijke opinie
Het is overduidelijk dat Starcraft II: Heart of the Swarm uniek in zijn soort is als men gaat kijken naar de gameplay. De game levert een zware nadruk op de single-player campagne waar de gamers elke keer opnieuw unieke en innovatieve manieren kan gebruiken om de missie tot een goed einde te brengen. Zo zijn er nieuwere eigenaardigheden en gameplay mechanics die het spel een verfrissende tint geven.
Het is verbazingwekkend hoe Blizzard zich hier heeft bekroond, volgens ons, tot een van de beste game ontwikkelaars want wanneer men aan het gamen is kan men Kerrigan & haar troepen upgraden en verschillende specialiteiten meemaken zoals:
- Krachten om vijanden met 1 klap te vernietigen wat een waar overwinningsgevoel geeft
- Standhouden tegen een invasie van Terrans
- Rondsluipen net zoals Solid Snake om slapende zerg te bevrijden
Sommige missies zorgen er dus voor dat je overweldigd wordt van de intensiviteit, actie en stealth in plaats van gewoon van de ene kant van de map naar de andere te crossen en alles wat je tegenkomt te vernietigen. Natuurlijk klinkt dit allemaal op ‘papier’ heel makkelijk maar je zou versteld staan hoeveel tijd hierin gestoken moet worden om zo ver te geraken!
Net zoals eerder vermeld kan Blizzard ook enorm blijven rekenen op de grote community die een bron van innovatie is en dit vooral, op dit moment, in hun multiplayer programma. Hiervoor heeft Blizzard dus altijd zelf positieg gereageerd en heeft daarom opnieuw een Map editor gamaakt die bijgelever wordt met het spel. Nu is het aan jou om hier aan deel te nemen en wie weet waar we binnen komende aantal jaren zullen staan en terug zullen blikken op waar het allemaal begon! Bij BLIZZARD
Van ons krijgt Starcraft II Heart of the Swarm volgende beoordelingen:
Multiplayer: 7/10
Graphics: 7.5/10
Single player: 9.5/10
Algemeen: 8/10
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.