Review: State of Decay
De wereld is weer eens overwelmd door een zombie infestatie,echter deze keer ben je niet alleen, maar geraak je ook nog eens zonder wapens, eten, ammo en geduld.
Gebouwd rondom bronnen en speler management is deze survival , actie , avontuur zeer verschillende van wat je typisch gewoon bent om te zien bij zombie games van huidige developers.
Je word er werkelijk gewoon erin gegooid, leert vechten door noodzakelijk vrienden te redden terwijl je de taak krijg om een schuilplaats te zoeken en compagnons.
Je hebt geen wapens, geen zwaard, enkel een stok, wat medicijnen en de wil om te overleven.
Heb jij het in je ?
Gameplay :
Eens dat State of Decay op vaart komt word het vlees van de game onthult.
Eerst dien je de verschillende gebouwen te plunderen,campings leeghalen en toiletten in de omgeving om bronnen te vinden die je zullen steunen in toekomstige plunderingen, en overlevenden steunen die je als vrienden zult behouden.
De opdrachten kan variëren van “Haal voedsel voor iedereen en hou ze vrolijk & gevoed” en “zoek ammo en wapens om jezelf te beschermen” tot zelfs “bouw voorraden op die kunnen uitgebreid worden” en “bescherm en vergroot het doel van je kamp zodat deze nog meer effectief van nut is”.
Deze plunderingen kan variëren in moeilijkheid naar mate hoeveel zombies er rond je staan en welke gerief je hebt bijgehouden.
Telkens zal je dienen de Pro’s & Contra’s tegen elkaar te laten opwegen over welke items je wenst mee te nemen gezien je in je rugzak qua ruimte en gewicht bent beperkt.
Dit betekend meestal dat je 1 long range wapen kan meenemen en 1 melee wapen, alsook wat ammo, medicijnen en dan blijven er maar enkele plaatsen over om te vullen tijdens je plundertochten vooraleer je dient terug te keren naar het kamp.
Combat kan vaak moeilijk zijn eens meer dan 2 zombies in het spel komen, alhoewel dit zeer zeldzaam voorkomt tenzij je een horde opschrikt of de roekeloze aanpak neemt zoals je in Dead Island of Left for Dead reeks, of je kan kiezen voor een Metal Gear Solid-aanpak en stealth te werk gaan.
Moeilijkheid :
De moeilijkheid van State Of Decay verschilt hevig en kan een beetje goedkoop aanvoelen wanneer een wilde zombie in het spel verschijnt.
Meestal wanneer je verschuild en stealth iemand neerhaalt zit je voor grotendeels van een game goed, alhoewel er hier sommige situaties zijn zoals een groter gebouw & ruimtes met meerdere wilde zombies die je geen andere keuze zullen geven dan gewoon je wapen te trekken en een paar snelle guerrilla raids uit te voeren om zo hun nummer wat uit te dunnen.
Gevechten zijn of kunnen zeer gemakkelijk zijn zolang ze in lage aantallen zijn, zodat je niet teveel moeite zou hebben en voorzichtig kan zijn.
Wanneer je toch overrompeld worden zou je beter als een gek het op een lopen zetten, want wanneer je personage sterft is het voorgoed.
Graphics :
Als we moeten vergelijken met de beelden van een retail game dan zou je kunnen zeggen dat sommige delen een diepte missen waar we gewoon aan zijn , alhoewel dat State Of Decay er zeer goed uitziet.
De creatie van personages zijn zeer sterk en tonen hun emotie zeer goed.
Jou Personage en de NPC ( Near Person Contact ) zien er ongelooflijk realistisch uit en laten je toe om snel met hun vertrouwd te worden
Enigste minpunt aan State of Decay is de omgeving, waar we hopen om het genot van volle levendige bomen en bosjes te zien.
Enkel kregen we nauwelijks een 3D woesteland, die alles behalve hulpvol is in gevallen wanneer je jou moet verbergen van de multiple wilde zombies en gewone “walkers” die je het leven zuur maken.
geluid :
Het word meer en meer gebruikelijk voor gamers om een ongelooflijke geluidservaring te krijgen,en dit is dan ook geen uitzondering.
De zombies klinken angstaanjagend, dreigend en meest belangrijk van allemaal : Dood!
Wie beschikt over een surround systeem zal zelfs horen waar de zombies zitten zodat je jezelf op tijd kan verschuilen in plaats van er blindelings in te lopen.
De ware sterkte echter, ligt in de Voice Acting.
Ook al zijn enkele van minder belangrijke personages minder boeiend, toch blijven de hoofdpersonage en de hoofdzakelijke NPC die je er ontmoet in State Of Decay zeer emotioneel en vocaal.
Dit maakt de mogelijkheid tot een permanente dode personage iets wat je wil vermijden.
levensduur :
Zoals met vele games die optionele queesten bevatten en objectieven, zal de speelduur variëren op hoe je de game speelt.
Sommigen beslissen om enkel het verhaallijn te voltooien en zich genoegen stellen met het pure minimum, en zo State Of Decay in enkele uren uitspelen.
Zij die dan wel kiezen om als het ware alles in State Of Decay te ervaren en alles willen meemaken zullen alles plunderen, meenemen en het meeste uit hun arsenaal halen en elke personage ontmoeten die je kan terug vinden.
Door dit te doen zal State Of Decay zijn levensduur langer zijn dan gelijk welke game die je oppikt in de winkel en zit je dicht tegen een 20 tot 30 uur.
Conclusie :
State of Decay is een goeie voorbeeld van hoe een arcade game moet geproduceerd worden!
Het voelt als een game die pal rechtover een retail game zou staan in de winkel.
Als je bereid bent om er wat tijd en inspanning in te steken , krijg je een verbazende en unieke arcade ervaring terug met de moeilijkheid, uitdaging en de beloning voor je inspanning, allemaal op de juiste plaats !
Probeer gewoon niet de controller te gooien wanneer de eerste wilde Zombie je verrast .
Totale score met een honger voor meer :
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.