Review: The Dungeon Book of Battle Mats
THE DUNGEON BOOK OF BATTLE MATS
Uitgeverij; Loke Battle Mats Artiesten: James Gray (cover), Matt Henderson (kaarten) Genre: fantasy Jaar: 2021 Inhoud: 1 hoes met 2 boeken (40 blz. elk)
Toegegeven; we houden van 3D-terrein. Het is nu eenmaal fantastisch om reliëf te kunnen zien wanneer je probeert weer te geven hoe bepaalde omgevingen eruit zien, wie zich waar bevindt, wat de opties zijn… Er is vaak echter een groot nadeel: het duurt gewoonlijk een tijdje voor je al die op jouw 3D-printer afgedrukte spelstukken in elkaar hebt gezet of voor je de juiste configuratie voor jouw Dwarven Forgeterrein hebt gevonden. Bovendien is 3D-terrein meestal behoorlijk duur, moet je het soms zelf verven, én is het niet altijd gemakkelijk om te verbergen voor jouw spelers, zodat ze soms al met een zekere voorkennis een nieuw gebied intrekken. ‘Battlemats’ kunnen een oplossing bieden en laat Loke BattleMats nu net een van de beste, meest innovatieve bedrijven zijn die voor dit soort accessoires zorgt.
Wat je krijgt
The Dungeon Book of Battle Mats is een stevige hoes met daarin twee 40 pagina’s (20 bladen) tellende vierkante boeken. Elke pagina is 12 inches op 12 inches (30,48 op 30,48 cm) groot.
Het materiaal is erg stevig, maar toch nog een beetje plooibaar, en is speciaal behandeld, zodat je er op kunt tekenen met whiteboardmarkers of uitwisbare stiften op kunt tekenen. De meeste pagina’s bevatten wel veel details en zijn redelijk kleurrijk, waardoor je best stiften in verschillende kleuren voorhanden hebt als je er zeker van wilt zijn dat jouw tekeningen goed te zien zijn.
Alle plattegronden zijn opgedeeld in vierkantjes van 1 inch op 1 inch (2,54 op 2,54 cm), maar de lijntjes zijn vrij goed geïntegreerd in de tekeningen zelf, waardoor ze er niet te onnatuurlijk uitzien — een beetje zoals dat doorgaans het geval is met modulair 3D-terrein, dus. Leuk is ook dat je elk boek volledig kunt openleggen en dat de twee naast elkaar liggende pagina’s bij elkaar passen. Bovendien kan je ook beide boeken open naast elkaar plaatsen, zodat je een speelterrein van 24 op 24 inches (60,96 x 60,96 cm) kunt bekomen.
Inhoud & vormgeving
De eerste 2 pagina’s van elk boek hebben enkel een egale, zanderig bruine achtergrond met vierkanten, een beetje zoals wat we al jaren gewend zijn, en bieden zo veel meer veelzijdigheid. Die is handig meegenomen omdat alle andere tekeningen heel specifiek en dus in minder gevallen bruikbaar zijn. Het zijn echter net die heel specifieke plattegronden die de aantrekkingskracht van dit product vormen. Iedereen kan immers zelf enkele kamers op maat tekenen, maar die zien er dan natuurlijk een stuk minder realistisch en indrukwekkend uit dan wat je in de twee volumes van The Dungeon Book of Battle Mats krijgt: knappe speelvelden die de spelers verder kunnen indompelen in wat er met hun personages aan het gebeuren is. Daartussen een viertal afbeeldingen van externe omgevingen, maar verder gaat het toch vooral om interieurs die de archetypische kerkers uit rollenspelen als Dungeons & Dragons simuleren, al kan je heel wat illustraties ook als het interieur van een kasteel of ander bouwwerk gebruiken.
Het ziet er allemaal knap uit en ontwerper Matt Henderson heeft een mooie balans gevonden tussen details en het openlaten van voldoende ruimte om zelf nog extra 3D-materiaal (zoals bijvoorbeeld schatkisten, hoopjes puin, stoelen, kasten, bedden, en fakkels) toe te voegen om alles toch wat meer diepgang te geven.
Een van de duidelijke pluspunten is dat de boeken volledig plat kunnen liggen, waardoor er haast geen enkele kans is dat jouw zorgvuldig geverfde 3D-figuurtjes omver kunnen vallen — of, tenminste, toch niet als je de boeken op een vlakke oppervlakte plaatst). Een ander voor de hand liggend voordeel is dat je haast geen voorbereidingstijd nodig hebt om beide boeken te kunnen gebruiken.
Het nadeel is natuurlijk dat beide boeken niet heel veelzijdig zijn. Modulair 3D-terrein bevat meestal ook kleine stukken van pakweg 2 op 2 of zelfs 1 op 2 inches, terwijl het hier toch meteen om speelvelden van minstens 12 op 12 inches gaat. Daardoor zal je de plattegronden die je in vooraf gepubliceerde avonturen vindt soms door het oog moeten zien of gewoonweg moeten aanpassen, al wordt dat moeilijk wanneer vormen erg belangrijk zijn voor het verhaal.
Het belangrijkste publiek voor beide boeken lijkt te bestaan uit spelleiders die hun eigen avonturen schrijven of graag improviseren; zij baten potentieel het meeste bij deze accessoire, die hun leven een stuk gemakkelijker kan maken. Bovendien kan je de tekeningen natuurlijk ook gewoon gebruiken als inspiratiebron, vertrekken vanuit de plattegrond, en er dan een verhaal rond weven. Een leuke toepassing, toch?
Compatibiliteit
De battlemats zijn gemaakt met figuurtjes van zo’n 28 tot 33 millimeter in gedachten—meteen de meest gebruikelijke grootte voor ‘miniatures’. Bijna geen enkel rollenspel gebruikt immers mini’s van een andere grootte, terwijl ook de meeste (fantasy) wargames en ‘miniature battle games’ die grootte hanteren.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de vierkante tegels: Dungeons & Dragons gebruikt al decennialang vooral vakjes die elk een ruimte van 5 op vijf voet voorstellen, maar ook het gros van de andere ‘tabletop roleplaying games’ gebruikt dergelijke afmetingen. Slechts een handjevol rollenspelen blijft zweren bij zeshoeken.
Natuurlijk kan je ook de vierkantjes helemaal negeren bij het positioneren van jouw figuurtjes en ze enkel gebruiken om heel snel afstanden mee te meten. Een apart meetlint is dan overbodig, wat The Dungeon Book of Battle Mats natuurlijk extra handig maakt.
Samengevat
The Dungeon Book of Battle Mats is een heel handig hulpmiddel voor spelleiders die hun spel visueel willen opfleuren en de tactische opties van zowel Player als Non-Player Characters duidelijker willen maken. Desondanks zijn de prachtige plattegronden soms te specifiek om te gebruiken voor vooraf gepubliceerde avonturen, tenzij je de daarin gepresenteerde ruimtes negeert of aanpast.