Review : THIEF
Na de laatste verschillende games rond te lopen in pure Ninja stijl, van de ene kant naar de andere kant ongezien verplaatsen en tactisch spelen…zou je denken dat we zowat genoeg van kregen.
De stealth acties van Splinter Cell, de Assassins Creed maneuvers om niet betrapt te worden…
Maar toch hadden we een gevoel van een gemis, iets was nog niet compleet …
En toen kwam Thief van Sqaure Enix op onze desk aan.
Thief is intussen al het 4de deel uit de reeks van stelen, Steatlh & strategisch te werk gaan, en dit alles in een first person view.
Als meesterdief Garret loop je over de daken van een middeleeuwse setting, doorheen de onguurste stegen en steel he van de meest sinistere types.
Overal waar je gaat is het stelen die als jou top prioriteit telt.
Gameplay :
Doorheen de stegen en daken verplaatsen we ons zo onzichtbaar mogelijk.
Altijd in de schaduwen blijven, dit is het belangrijkste.
Wanneer we ons uit de schaduw verplaatsen worden we door een “Orb” linksonder op duidelijk gemaakt dat we mogelijk gedetecteerd kunnen worden…en als dit gebeurd faal je en die je hernieuw te beginnen vanaf je laatste check punt.
Alles verloopt vanuit een first person view, dus je bent in je zicht werkelijk gelimiteerd tot deze tunnelvisie waardoor je bij de meeste 3rd person games normaal meer ziet van je omgeving & gebeurtenissen.
Sommige delen van licht dien te overbruggen door even een vaart te maken, in een flits naar de overkant zoals een Ninja.
Alles blijkt in zijn mechanics goed samen te werken, maar de besturing die wist soms per momenten wat weigerachtig over te komen.
Een beetje een onhandig gevoel wanneer we proberen een beweging tactisch uit te voeren zoals een simpele touw afschieten om onze weg te vinden in een gebouw.
In de meeste gebouwen en woningen kan je zelfs kaarsen doven of het lichtschakelaar vinden om de kamer te verduisteren.
Bewakers die je tegen komt kun je oftewel neerhalen in alle stilte en beroven, of Stealh te werk gaan en ze nietsvermoedend verlichten van hun waardevolle objecten.
Grotere vondsten die je kan roven vind je dan weer terug in een kluis of achter slot en grendel.
Gesloten deuren geven je dan weer de kans voor je naar binnen gaat, om even de Peeping Tom, Garret uit te hangen door even door het sleutelgat te gluren…kwestie dat je niet betrapt word.
Gesloten deuren worden dan weer open geprutst in de vorm van een mini-game die beetje doet denken aan “kluisje kraken”.
Bij Playstation 4 word hier ook nog eens gebruik van gemaakt door de touchpad waarop Schram dieper ingaat in een vergelijking met de next gen versie van THIEF.
Thief speelt zich af in de schaduw en waar je niet voorbij kan, is er nog de optie om de ruimte of omgeving te verduisteren.
Wapens :
Garret bevat in zijn arsenaal bijvoorbeeld waterpijlen waarmee op afstand een kaart of andere lichte lichtbron kan gedoofd worden.
Naast de waterpijl komen er ook nog tal van andere soorten pijlen in THIEF voor.
Waterpijl, Vuurpijl, Pijlen met een verdovende gas , Touwpijl , ..
Je zou je een beetje als Batman gaan voelen met een arsenaal aan verschillende pijlen.
Deze vind je niet alleen doorgaans de game terug als je goed zoekt, je kan ook de local zwarte markt bezoeken.
Deze persoon bied je dan aan om te kopen & verkopen.
A.I. :
Het is te merken dat aan de AI ( Artificieel intelligentie ) veel tijd aan werd gespendeerd.
Geen typische routine personages die op een vooringesteld parkoers lopen of voorspelbaar reageren… Ver van zelfs!
De wachters, bewakers en passanten reageren op een zeer menselijke manier met hoge realisme waardoor je bijna zou gaan denken dat er een multiplayer personage achter de persoon zit.
Hiermee bedoelen we dus dat we geen statistische bewegingen krijgen van de personage.
Terug tactisch spelen door de nodige afleiding te geven dus, iets wat wij als jarenlange gamers gelukkig voldoende in getraind zijn.
Een steentje gooien om de wachters in de andere richting te lokken is dan ook even gepiept, of je kan ook achter de wachter sluipen en deze neerhalen.
Ruim wel netjes het lichaam op zodat anderen niet worden gealarmeerd.
Grafisch:
THIEF speelt zich af in een zeer aangename middeleeuwse omgeving, met hoge detail uitgevoerde omgevingen.
Regelmatig krijgen we een Cut-scene er tussen door om ons verder in het verhaal te laten verdiepen, maar jammer genoeg zien we toch een vertraging tussen de dialogen en de lipsync van de personages.
Hier en daar treffen we wel wat minder afgewerkte grafische elementen aan, maar omdat de sfeer zo goed is kan je dit gerust negeren.
Conclusie:
THIEF is geen rush game, je speelt THIEF op je gemakt met de nodige tactische maneuvers en denkt bij elke stap goed na.
De spelwereld ziet er ontzettend oud uit en dat heeft wel iets van charme met zich mee, jammer genoeg verloopt het bewegen door de daken op een Lineair manier wanneer je enkel 1 richting kan uit gaan.
Je kan wel het plein of de omgeving onderzoeken, maar toch moet je vroeg of laat door die ene aangewezen raam of deur en er is geen alternatieve route.
Besturing geeft soms wat problemen, met de nodige frustraties tot gevolg.
Weer is het hier een kunst van veel geduld te oefenen.
THIEF is een spel apart waarvan er niet zoveel bestaan en je zal het haten of ervan houden.
Beste advies is om eerst de demo te testen voordat je aan de slag gaat met de game en het risico neemt dat het misschien je ding niet was (en daar gingen je centjes intussen)
Of je bent verzot van de game en het was elke cent waard.
Playr00m Gaming Score
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.