Review : WRC 4: FIA World Rally Championship
Onlangs reden we een rit langs de veldweg van Oudenburg (West-Vlaanderen) ,
En betrapten we onszelf op een belangrijke feit:
We Love Rally!
Het crossen, slippen, driften en het overtollig gas geven was iets die blijkbaar diep in het bloed van mijn vriendin liep, terwijl ik met een wit gezicht in de passagierszetel zat.
Om haar toch wat te laten afkicken en die verkeersagressie offline te laten spenderen, kozen we liever voor de veilige, virtuele Rally.
Iets dat Milestone toch al goed onder de knie heeft en weet te presteren met een sportfranchise die jammer genoeg niet zo uitgebreid bekend is zoals de vele voetbal tornooien op het scherm.
Vorig jaar beleefde bij vorige generaties aan consoles zijn hoogtepunten met Collin McRae en de WRC titels die toen door Evolution Studios werden verzorgt.
Sedert een tijd zorgt Black Bean Games nu voor de recente MotoGp 13 en de World Rally Championship games.
Gamemode:
Keuze uit een complete rally, enkele stages of een Multiplayer sessie online geeft jou keuze genoeg in WRC 4: FIA World Rally Championship.
- De snelle Complete rally laat jou vanaf het onderste van een carrière ladder starten.
Om jou sporen te verdienen in deze kampioenschap,
Een Quick sessie geeft jou de gelegenheid om tal van stappen te skippen voor het echte werk start.
- In Carrière kun je jou eigen personage aanmaken, en zoals het zegt: een carrière opbouwen.
Na 2 rally’s heb je jezelf bewezen als je bij de top hoort of niet.
Je tracht dan je tegenstander zoveel mogelijk achter je te laten, en eindig in 6de positie of liefst hoger en verkrijgt zo famepoints.
Famepoints leveren jou de mogelijkheid om een contract te verdienen zodat je een volledig seizoen mag afleggen.
Multiplayer:
Multiplayer is er helaas geen lokaal te vinden, wel een online multiplayer.
Langs de ene zijde best jammer, anderzijds kan dit een voordeel zijn dat je jou scherm niet hoeft te delen en dus niets van de voorbijflitsende actie hoeft te missen.
Veel is er niet over te zeggen behalve hetzelfde zoals de singleplayer.
Gameplay
Geen lappen, maar tracks in een rally.
Dit betekend dat je een lineair parkoers aflegt zonder al te veel uitdaging, gewoon tegen de tijd of in race zo snel mogelijk aan de eind van het parkoers aankomen.
In een Rally maak je ook snel vooruitgang en merkbaar is dat je snel een voorsprong boekt, waardoor de uitdaging dan ook minder ligt.
Fouten kunnen ook ongedaan gemaakt worden in een tegenwoordig veel voorkomende terugspoelen optie, die je toelaat om te gaan naar dat ene punt of punten waar het fout ging.
Geluid:
Een streling voor het oor is het altijd wanneer we de realistische motoren mogen aanhoren en geen grasmaaier zoals recentelijk het geval was.
De deftige gebrom van onze wagens, in combinatie met de ambiante geluidsomgeving van de door modder rijdende banden, water die spat tegen onze velgen en tal van rally geluiden brengen je direct in de stemming.
We worden daarnaast ook gecoacht door onze teamleider die over de walkie talkie instructies doorgeeft in ons oortje.
Wanneer we rechts, links, rechtdoor dienen te rijden, tips bij lastige gedeeltes…
Conclusie:
WRC 4: FIA World Rally Championship is wel de moeite waard voor elke Rally fan, maar hier en daar laat deze toch wat steken vallen.
Een linear parkoers die amper uitdaging bied, maar toch dankzij een ambieante omgeving je weet te boeien.
Regen, modder & sneeuw bieden je wel de nodige weerstand tijdens de race, maar doen je al snel wegglijden met crashmomenten tot gevolg.
Enige wat ons het meest kon irriteren was de laadmomenten die zo old skool aanvoelen.
30 seconden voor een sessie of volgende level te laden kan toch wel erover zijn.
Wij geven toch een
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.